ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزش های حرفه ای، اساس عملکرد پرستاری می باشندکه اغلب به صورت غیر رسمی آموخته می شوند. لذا ارزیابی دیدگاه دانشجویان در این حیطه اهمیت دارد.
هدف
هدف از مطالعه حاضر تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به اهمیت ارزش های حرفه ای در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک به عنوان دانشگاه هایی با برترین سطح خدمات آموزشی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه اییک مرحله ای به بررسی ارزش های حرفه ای 131 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیم سال آخر در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک در سال 1390 پرداخت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای دو قسمتی متشکل از مشخصات فردی- اجتماعی و مقیاس استاندارد بازنگری شده ارزش های حرفه ای پرستاران شانک و ویس به صورت خود گزارشی استفاده گردید. این ابزار متشکل از 26 مولفه در 5 بعد مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت بوده و ارزش گذاری آن به صورت لیکرت پنج گزینه ای (از بی اهمیت تا بسیار مهم) می باشد. پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 91/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، استنباطی ناپارامتریک (آزمون های من ویتنی یو، کروسکال والیس) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو در نرم افزار SPSS نسخه 13صورت پذیرفت.
یافته ها
میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد با توجه به مقیاس پنج گزینه ای لیکرت به ترتیب 52/3، 19/3، 76/3، 48/3، 74/3 و 52/3 بود. حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی (بعد اعتماد) و حفظ اسرار بیمار (بعد مراقبت) به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران (بعد حرفه ای شدن) و فعالیت در انجمن های پرستاری حرفه ای و امور تحقیقاتی (بعد عمل گرایی) از کم اهمیت ترین مولفه ها بودند. بین جنس، شرایط اقتصادی خانواده و میانگین کل با دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزش های حرفه ای ارتباط معناداری وجود داشت (05/0> P).
نتیجه گیری
گرچه میانگین کل نمرات دانشجویان پرستاری در محدوده نسبتا مهم یا مهم از مقیاس لیکرت قرار می گرفت، اما اکثر دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی از اهمیت برخی ابعاد و مولفه های ارزشی مرتبط با وظایف غیر بالینی خود آگاهی کافی نداشتند؛ لذا به منظور ارتقاء همه جانبه ارزش های حرفه ای پرستاری، برنامه ریزی و به کارگیری روش های آموزشی مناسب ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!