رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول آفرین آنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیران اثر بخش مدیرانی هستند که به خوبی از قابلیت های عاطفی خود بهره می گیرند تا رابطه اثر بخش و سازنده ای با منابع انسانی خود برقرار کنند. در واقع مدیران موفق بر ارتقای هوش عاطفی و پرورش قابلیت های عاطفی خود تاکید دارند؛ زیرا این نوع هوش می تواند پیش بینی کننده خوبی برای رفتارهای رهبری تحول آفرین باشد؛ لذا ارتباط بین این دو می تواند شاخصی برای اثربخشی مدیران باشد.
هدف
این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول آفرین آنان انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. 39 مدیر پرستاری (مترون) بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر طبق مطالعه مقدماتی انتخاب شدند. برای تعیین سطح ابعاد هوش عاطفی مدیران پرستاری از پرسشنامه هوش عاطفی «ایچ ویزینگر» و برای تعیین سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه سبک رهبری «وارنر بورک» استفاده شد. پرسشنامه هوش عاطفی با ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و پرسشنامه سبک رهبری با ضریب 66/0 معتبر نشان داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و تحلیل همبستگی پیرسون واز نرم افزار 5/11 SPSS استفاده شد.
یافته ها
میانگین هوش عاطفی 07/103 و انحراف معیار آن 02/10، میانگین سبک رهبری تحول آفرین 77/27 و انحراف معیار 1/4 و میانگین سبک رهبری مبادله ای 91/21 و انحراف معیار 3/4 بود. بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین همبستگی مثبت و معنا داری وجود داشت. (05/0> P) از پنج بعد هوش عاطفی، تنها بین دو بعد همدلی و مهارت های اجتماعی با سبک رهبری تحول آفرین همبستگی مثبت و معنا داری وجود داشت(05/0> P).
نتیجه گیری
مدیران پرستاری از مهارت های اجتماعی، خودآگاهی و همدلی بالایی در هوش عاطفی برخورداربودند؛ اما همبستگی قوی بین دو متغیر هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش به دست نیامد که جای بررسی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!