بررسی تاثیر کوتاه مدت و میان مدت روزه داری و مصرف سحری بر دریافت های غذایی، شاخص های تن سنجی، گلیسمی و پروفایل لیپیدی در خانم های روزه دار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه برای اولین بار به بررسی تغییرات میان مدت شاخص های آنتروپومتریک، بیو شیمیایی، دریافت های غذایی و فعالیت بدنی با در نظر گرفتن وضعیت مصرف سحری طی ماه رمضان در روزه داران پرداخته است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به شیوه کوهورت، با روش نمونه گیری متوالی آسان بر روی 49 زن 45-20 ساله شاغل در بیمارستان شهید مطهری فولادشهر انجام گرفت که بر مبنای مصرف یا عدم مصرف سحری، به ترتیب در دو گروه 26 و 23 نفره قرار گرفتند. شاخص های آنتروپومتری و بیو شیمیایی در سه مقطع زمانی سه روز پیش از ماه رمضان، سه روز و سی روز پس از پایان آن، بررسی شد. برای ارزیابی دریافت غذایی از پرسشنامه اعتبارسنجی شده 147 آیتمی بسامد خوراک استفاده شد. از آزمون اندازه گیری های مکرر برای بررسی تغییرات در طی زمان و نیز بررسی اثر هم زمان وضعیت مصرف سحری و مقطع زمانی استفاده شد.
نتایج
تغییرات وزن و نمایه توده بدنی در سه مقطع زمانی مورد بررسی، بین دو گروه مصرف کننده و غیر مصرف کننده سحری، تفاوت معنی داری داشت (P=0.006). دریافت انرژی، کربوهیدرات، چربی، غلظت تری گلیسیرید، HDL و فعالیت بدنی در سه مقطع زمانی، تفاوت معنی داری داشت (P=0.05). غلظت گلوکز، کلسترول و LDL در سه مقطع زمانی تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
روزه داری دارای اثر مطلوب بر وزن و نمایه توده بدنی است. روزه داری، تغییرات مختلفی را در پروفایل چربی ایجاد می کند که بیش از آن که به وضعیت مصرف سحری مرتبط باشد، ممکن است ناشی از تغییر عادات غذایی و فعالیت بدنی در طول ماه رمضان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!