مسجد رسانه بدون مرز

چکیده:
مساجد تنها محل عبادت نیست بلکه از صدر اسلام مهمترین مرکز برای رشد و تعالی فرهنگ اسلامی، سازماندهی جهان اسلام و مهم ترین پایگاه عقیدتی، فکری و معنوی اسلام و پیوسته کانون هدایت و مبارزه علیه کفر و نفاق و مامن دلباختگان حق و فضیلت بوده است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران مساجد مهمترین ارکان و بارزترین عامل شکل گیری حیات جنبش اسلامی مردم ایران بود. بطوری که امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از ممالک اسلامی، نقش آفرینی مساجد را در بیداری اسلامی انقلابهای اخیر می توان در منطقه به عینه مشاهده کرد. امروزه اکثر رسانه های مطرح و قدرتمند دنیا در اختیار نظام سلطه و در راستای اهداف غیرانسانی آنان قرار دارد؛در این راستا مسجد به عنوان پایگاه ارتباطی مهم در آیین اسلام این قابلیت را دارد که در هر زمان به دلیل تنوع فعالیت در زمینه های مختلف به منظور تکامل و تعالی انسانها و ارتباط مستقیم با مخاطب به روز باشد و پاسخ نیازهای جدید مخاطبان باشند که نباید از نقش رسانه ای مسجد و ویژگی های منحصر به فرد آن برای تقویت زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی و مقابله با جنگ رسانه ای دنیای غرب غفلت ورزید، چرا که در صورت تجهیزمساجد به تمام امکانات مادی و معنوی و با به کارگیری تمامی امکانات فناوری روز دنیا است که می توان به راحتی در مقابل تهدیدات دشمن ایستادگی کرد.اکنون نیز وجود و رونق مساجد از ضروریات بقای جهان اسلام به شمار می رود.
در این تحقیق تلاش می کنیم پس از تبیین نقش مسجد رسانه ای بدون مرز در رشد و تعالی فرهنگ اسلامی، بررسی منبربه عنوان اولین رسانه تاریخ اسلام، بررسی کارکردهای مسجد، نقش مسجد در افزایش آگاهی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و راهکارهای برای فعال سازی مساجد به عنوان رسانه بدون مرز، روشی منسجم را برای رسیدن به تحول ارتباطات و نقش رسانه ای مسجد با استفاده از این بعد معرفی کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!