کاربرد مدل رگرسیون تصادفی چند صفته جهت برآورد پارامترهای ژنتیکی و اثر متقابل ژنوتیپ و محیط در گاوهای شیری هلشتاین ایران

پیام:
چکیده:
وجود اثر متقابل ژنوتیپ و محیط در صفات مربوط به تولید شیر گاوهای هلشتاین ایران، با در نظر گرفتن عملکرد حیوانات در فصول گوساله زایی متفاوت به عنوان صفات مختلف، مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق اطلاعات مربوط به گاوهای هلشتاین ایرانی که از سال 1380 تا 1389 رکوردگیری شده بودند مورد استفاده قرار گرفت. برای صفات تولیدی (مقدار شیر، درصد چربی و درصد پروتئین)، اثر متقابل ژنوتیپ و محیط با استفاده از مدل نری رگرسیون تصادفی چندصفته مورد مطالعه قرار گرفت. واریانس های ژنتیک افزایشی و محیط دائمی هر یک از صفات تولیدی در فصول گوساله زایی مختلف تغییرات زیادی نداشت. وراثت پذیری 305 روز تولید مربوط به فصول گوساله زایی بهار، تابستان، پاییز و زمستان برای مقدار شیر به ترتیب 26/0، 29/0، 27/0 و 24/0، برای درصد جربی به ترتیب 28/0، 30/0، 30/0 و 28/0 و برای پروتئین به ترتیب 42/0، 45/0، 40/0 و 38/0 برآورد شد. همبستگی ژنتیکی 305 روز تولید بین فصول گوساله زایی مختلف بالاتر از 93/0 به دست آمد که نشان دهنده عدم وجود اثر متقابل ژنوتیپ و محیط قابل توجه بود. همبستگی رتبه ای اسپیرمن بین ارزش های اصلاحی 20 راس گاو نر برتر بین تابستان و پاییز و نیز بین تابستان و زمستان برای درصد پروتئین برابر با 68/0 بود و تغییر رتبه گاوهای نر در این فصل ها را نشان داد. نتایج این مطالعه اثر متقابل بالقوه ای بین ژنوتیپ و فصل گوساله زایی برای شیر و ترکیبات آن را نشان می دهد که می تواند برای افزایش صحت انتخاب گاوهای نر مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!