مقایسه نتایج سیتولوژی پاپ اسمیر در نمونه های تهیه شده به وسیله Broom با نمونه های برداشته شده به وسیله سواپ پنبه ای + قاشقک چوبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ابزار مختلفی، شامل سواپ، Broom، اسپاچولا و برس، برای تهیه لام سیتولوژی سرویکس استفاده می شود، با این هدف که از نتایج منفی کاذب کاسته شود و تعداد سلول اپی تلیال کافی از خط سنگفرشی استوانه ای و اندوسرویکس برداشته شود. در این مطالعه، سیتولوژی پاپ اسمیر در نمونه های تهیه شده به وسیله ی Broom با نمونه های برداشته شده به وسیله ی سواپ پنبه ای + قاشقک چوبی مقایسه شد.
روش بررسی
روش مطالعه ما یک بررسی مقایسه ای است که در آن سیتولوژی 269 مورد پاپ اسمیر که در دو گروه مختلف قرار داشتند با هم مقایسه شد. دریک گروه)شامل 138 مورد(نمونه گیری به وسیله Broom و در گروه دوم)شامل131 مورد(نمونه گیری به وسیله سواپ پنبه ای + قاشقک چوبی انجام شد. نتایج سیتولوژی ها از نظر کفایت، وجود سلول اندوسرویکال، التهاب، خونریزی، سلول غیر طبیعی و نیاز به تکرار تست با هم مقایسه شدند.
یافته ها
موارد رضایت بخش ولی دارای محدودیت و لام های فاقد سلول اندوسرویکال به طور معنی داری (05/0>p) در نمونه برداری باBroom کمتر از گروه دیگر بود. از نظر شناسایی سلول غیرطبیعی، خونریزی و التهاب در سیتولوژی ها اختلاف معنی داری در دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از قاشقک چوبی برای نمونه برداری از ectocervix ارزان قیمت، در دسترس و مناسب است، ولی سواپ پنبه ای برای نمونه برداری از endocervix نامناسب است و همچنین به علت کاهش نمونه های فاقد سلول اندوسرویکال نیاز به تکرار پاپ اسمیر باBroom در مقایسه با سواپ پنبه ای + قاشقک چوبی کمتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!