بررسی فلور و پراکنش جغرافیایی گیاهان در ارتباط با اقلیم و عوامل فیزیوگرافی در مراتع شرق سمنان

پیام:
چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی فلور و رابطه پوشش گیاهی و عوامل اقلیم و فیزیوگرافی در محدوده حوزه دریان است. فهرست گیاهان بر اساس مطالعات صحرایی با استفاده از روش های تاکسونومی تهیه شد و خانواده، جنس و گونه هر یک از آنها تعیین شد. از این میان تعداد 48 خانواده و 92 جنس و 290 گونه مشخص شد. از مجموع 290 گونه گیاهی موجود در حوزه آبخیز، گونه های خانواده کاسنی (Compositae) با تعداد 37 گونه و خانواده Cruciferae با 14 گونه جزء خانواده های گیاهی غالب با بیشترین و کمترین تعداد گونه در سطح حوزه آبخیز هستند. 236 گونه چندساله و 54 گونه یکساله بودند. اشکال زیستی منطقه با استفاده از روش رانکایر (Raunkier) شامل 33 درصد همی کریپتوفیت، 28 درصد تروفیت، 17 درصد کاموفیت، 12 درصد فانروفیت، 6 درصد کریپتوفیت، 4 درصد ژئوفیت بدست آمد. تعداد 254 گونه از فلور منطقه در (88 درصد) جزء ناحیه رویشی ایرانی-تورانی می باشد. از بین گیاهان منطقه حدود 30 درصد دارویی، 49 درصد مرتعی، 7 درصد سمی، 4 درصد صنعتی و 10 درصد علف هرز هستند. طبقه بندی پوشش گیاهی با استفاده از روش گونه غالب و نقشه پوشش گیاهی منطقه انجام شد و 18 تیپ گیاهی تشخیص داده شد. برای بررسی پراکنش جغرافیایی گیاهان عوامل بارندگی، دمای ماکزیمم و میانگین دمای سالانه، تبخیر و همچنین عوامل فیزیوگرافی شیب و ارتفاع از سطح دریا با استفاده از تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی به کار رفت. نتایج این تجزیه نشان داد که مولفه اول با میزان بارندگی و ارتفاع از سطح دریا بیشترین همبستگی را دارد، در حالی که مولفه دوم با درصد شیب همبستگی نشان داده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!