تعیین الگوی مقاومت اسینتوباکتر بومانی ایزوله شده از زخم بیماران سوختگی بستری در بیمارستان مطهری تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسینتوباکتر بومانی یک پاتوژن مهم انسانی است که در سال های اخیر به علت ایجاد عفونت های بیمارستانی مقاوم به درمان، به ویژه در بیماران دچار سوختگی و یا بستری در بخش مراقبت های ویژه، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه جداسازی گونه های اسینتوباکتر بومانی از زخم سوختگی بیماران و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های منتخب می باشد.
روش بررسی
نمونه های جدا شده از بیماران تحت شرایط استاندارد به آزمایشگاه منتقل شدند. نمونه ها ابتدا خالص سازی شده و با استفاده از تست های بیوشیمیایی گونه های اسینتوباکتر بومانی جداسازی شدند. سپس ارزیابی مقاومت گونه های تایید شده نسبت به 17 آنتی بیوتیک منتخب با روش انتشار دیسک و حداقل غلظت مهاری (MIC) برای 5 آنتی بیوتیک رایج درمانی انجام گرفت.
یافته ها
از 65 ایزوله ی کلینیکی اسینتوباکتر بومانی، 61 سویه (94 درصد) مقاومت چندگانه (MDR) نسبت به آنتی بیوتیک های مورد بررسی داشتند. بیشترین مقاومت در روش دیسک دیفیوژن آگار نسبت به سفتازیدیم و آزترونام (98 درصد) و در بین آنتی بیوتیک های مورد بررسی جهت تعیین MIC، نسبت به سفتازیدیم، سفپیم و سیپروفلوکساسین بیشترین مقاومت مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه، گسترش سویه های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به آنتی بیوتیک و مشکلات درمانی ناشی از آن را در ایران تایید می کند. تعیین الگوی مقاومت این باکتری ها با توجه به MIC، روشی است که می تواند ما را در جهت درمان بیمار به خصوص در بیماران دچار سوختگی یاری دهد. لذا به نظر می رسد تعیین MIC برای عامل این عفونت در برخی بیماران خاص ضروری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1076564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!