مقایسه دو روش جراحی باز لیختن اشتین (Lichtenstein) و وانتز(Open preperitoneal (در جراحی فتقهای مغبنی عود کرده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترمیم فتق مغبنی عود کرده با احتمال عود مجدد و عوارض جراحی بیشتر نسبت به ترمیم اولیه همراه می باشد. این مطالعه دو روشOpen preperitoneal و Lichtenstein را در ترمیم فتقهای مغبنی عود کرده مورد مقایسه قرار می دهد.
مواد و روش کار
در این کارآزمایی بالینی، 60 بیمار مرد 60 - 30 ساله با تشخیص فتق مغبنی عود کرده مورد ارزیابی قرار گرفتند. 30بیمار به روش Lichtenstein و 30بیمار به روش Open preperitonealبا تکنیک Wantz عمل شدند. انتخاب روش جراحی در هر بیمار به صورت اتفاقی انجام می شد. بیماران با35BMI>، مصرف استروئید، دیابت ملیتوس، اختلالات انعقادی، جنس زن و سابقه عمل جراحی شکم به جز هرنیورافی، از مطالعه حذف شدند. برای آنالیز داده ها از روش آماری Chi Square و آزمون Fishers Exact Test استفاده گردید. میزان محدوده معنی داری معادل 05/0 در نظر گرفته شد. از برنامه SPSS 15 جهت آنالیز داده ها استفاده گردید.
یافته ها
عود مجدد در گروه Lichtenstein 20% در مقابل 0% برای گروه Open preperitoneal بود (01/0 = p). آسیب عصبی (اختلال حسی یا نورالژی در درماتوم خاص) 20% برای گروه Lichtenstein، در مقابل0% برای گروهOpen preperitoneal (01/0=p) بود. ارکیت ایسکمیک 3/23% برای گروه Lichtenstein، در مقابل 0% برای گروهOpen preperitoneal (005/0=p) بود. عوارض دیگر مانند عفونت، هماتوم، ریتانسیون ادراری و آتروفی بیضه بین دو گروه تفاوتی نداشتند.
نتیجه گیری
روش Open preperitoneal برای ترمیم فتقهای مغبنی عود کرده ای که قبلا با برخورد قدامی عمل شده اند، روش ارجح می باشد و با عود و آسیبهای عصبی کمتری همراه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
469
لینک کوتاه:
magiran.com/p1076567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!