مروری بر ترکیبات 4 و1 نفتوکینونی حاصل از جنس دیوسپیروس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرآورده های طبیعی دلخواه، مولکول های آلی کوچکی با وزن کمتر از 2000 (amu) هستند که بطور متناوب متابولیت های ثانویه نیز نامیده می شوند، این مواد توسط ارگانیسم های زنده از جمله گیاهان دارویی تولید می شوند. این مواد به عنوان مخازن بسیار نیرومندی در تولید داروهای نوین نامبرده می شوند. در این مقاله در مورد یکی از معروفترین و پرکاربردترین ساختارهای شیمیایی متابولیت های ثانویه در جنس دیوسپیروس که ترکیبات 4 و 1 نفتوکینونی می باشد، بحث گردیده است. مطالب آورده شده در این مطالعه مروری، سعی بر آن دارد تا پیشرفت های انجام شده در تحقیقات بیولوژیکی، فارماکولوژیکی و فیتوشیمی ترکیبات 4 و1 نفتوکینونی جدا شده از این جنس همراه با مکانیسم های عمل این مشتقات را پوشش می دهد.
مواد و روش کار
این تحقیق یک مطالعه مروری است که در مورد ترکیبات 4 و1 نفتوکینونی جدا شده از جنس دیوسپیروس با کلمات کلیدی، Diospyros، 1 4-naphthoquinone، antibacterial، anticancer، Ebnaceae mechanism با جستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی معتبر از ابتدا تا 2011 انجام گرفت.
نتیجه گیری
در طی 60 سال گذشته، ترکیبات فراوانی از این جنس جدا شده اند. 12 ساختار شیمیایی فعال بیولوژیکی با اثرات قابل توجه و بسیار شاخص از این دسته مواد در این مطالعه آورده شده است. دو اسکلت اصلی ترکیبات 4 و1 نفتوکینونی که مطالعات متعدد بالینی و فارماکولوژیکی بر آنها انجام شده است، پلامباگین و دیوسپیرین می باشند. امروزه پتانسیل برای بدست آوردن و توسعه دادن ترکیبات سر دسته و راهنما از 4 و1 نفتوکینونی جدا شده از جنس دیوسپیروس، به طور ویژه در تحقیقات حوزه ی ترکیبات ضد باکتریایی و ضد سرطان، به طور چشمگیری رشد یافته است. امید است مطالبی که در اینجا تشریح شده اند، به عنوان منابع قابل اعتمادی برای متخصصان شیمی و فرآورده های طبیعی جهت بسط و گسترش طراحی هوشمند و هدفمند داروهای نوین مفید واقع گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1076571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!