مقایسه تشخیص ناهنجاری سیستم عصبی به وسیله سونوگرافی در سه ماهه اول و دوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناهنجاری های دستگاه عصبی مرکزی، دومین گروه ناهنجاری شایع مادرزادی پس از بیماری های مادرزادی قلبی هستند. این ناهنجاری ها همراه با مورتالیتی و موربیدیتی های متعددی ظاهر می شوند که این امر اهمیت پیشگیری و شناسایی زودهنگام آن ها را مطرح می سازد.
هدف
هدف از این مطالعه تشخیص زودرسNTD در سه ماهه اول و مقایسه آن با سه ماهه دوم حاملگی جهت کاهش عوارض ناشی از ختم حاملگی های دیر هنگام و کاهش هزینه های ناشی از آن بود.
مواد و روش ها
1074 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی اهوازدر این مطالعه tran-sectional مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا برای بیماران در سه ماهه اول بارداری]در هفته 11 تا 13 (+6 روز) حاملگی[سونوگرافی غربالگری انجام شد. سپس در سه ماهه دوم (بین هفته های 18 تا 20 حاملگی) از نظر آنومالی های جنینی بررسی می شدند و مجددا بعد از تولد نیز چک شدند. در تعدادی از بیماران (125 بیمار) به علت مطرح شدن IT) Intracranial Translucency)در مقالات جدید، نیز اندازه گیری گردید وجود داشت.
نتایج
از بین 1074 بیمار، یک مورد بیمار با جنین آننسفال داشتیم که در سه ماهه اول تشخیص داده شد؛ در سه ماهه دوم، یک مورد مننلگو میلوسل تشخیص داده شد که پس از رجوع به سونوگرافی سه ماهه اول این بیمار،IT مشاهد نگردید. در 125 بیمار IT اندازه گیری شده، نرمال بود و سونوگرافی سه ماهه دوم طبیعی داشتند.
نتیجه گیری
باید توجه داشت که تشخیص NTD در سه ماهه دوم حاملگی با قاطعیت بیشتری امکان پذیر است و توصیه می شود که در بیماران پرخطر، سونوگرافی سه ماهه دوم به صورت واژینال و در سن حاملگی پایین (هفته های 14 تا 16 حاملگی) انجام شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
549 تا 554
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!