تحلیل هزینه و زمان برنامه های بهداشتی در سطح اول ارایه خدمات سلامت در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحلیل هزینه ها و زمان مورد نیاز برای اجرای برنامه های بهداشتی به مدیران کمک می کند تا با برنامه ریزی دقیق و تخصیص مناسب منابع، حداکثر بهره وری را داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل هزینه و زمان برنامه های بهداشتی در سطح اول ارایه خدمات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی است که به روش مقطعی در سال 1388 انجام شد. در این مطالعه 26 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی به روش سرشماری مورد پژوهش قرارگرفتند. خدمات بهداشتی در سطح اول در قالب 43 برنامه طبقه بندی گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای Excel و تحلیل هزینه استفاده شد. نمایش داده ها به وسیله جداول توزیع فراوانی و نمودار صورت گرفت.
یافته ها
فراوانی برنامه ها در شاخه مبارزه با بیماری ها تعداد 17 (55/39%) برنامه، در شاخه بهداشت خانواده، شش برنامه (95/13%)، در شاخه بهداشت محیط، شش برنامه (95/13%)، در شاخه بهداشت دهان و دندان، دو برنامه (56/4%)، در شاخه درمان سرپایی، چهار برنامه (30/9%)، در شاخه بهداشت حرفه ای، چهار برنامه (30/9%) و در شاخه بهداشت مدارس، چهار برنامه (30/9%) قرار داشت. بیشترین زمان صرف شده در کل برنامه ها مربوط به برنامه های شاخه درمان سرپایی با 51/45% بود. برنامه درمان سرپایی بیماران (82/16%)، از کل هزینه مصرف شده در بین 43 برنامه رتبه اول را داشت. بیشترین خدمت ارایه شده در برنامه های درمان سرپایی با 997730 مورد و پس از آن بهداشت خانواده با 224350 مورد بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، به منظور کاهش هزینه ها در برنامه های هزینه بر از جمله درمان سرپایی بیماران و آزمایشگاه، می توان با برون سپاری خدمات و استفاده از مشارکت بخش خصوصی کارایی را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!