انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی و وظایف مورد انتظار سیستم بهداشتی: دیدگاه کارشناسان این رشته در مورد سرفصل ها و محتوای دروس

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارشناسان بهداشت عمومی، سهم عمده ای در اجرای برنامه های بهداشتی مراکز بهداشت کشور ایفا می نمایند. نظرات شاغلین این رشته درخصوص این که برنامه آموزشی این رشته تا چه حد پاسخ گوی نیازهای شغلی دانش آموختگان این رشته است، در شناسایی کمبودها در این زمینه کمک می کند. لذا هدف این مطالعه بررسی میزان انطباق برنامه آموزشی و محتوای دروس کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی کارشناسان این رشته در مراکز بهداشت شهرستان ها و بررسی انتظارات سیستم سلامت از دیدگاه شاغلین این رشته است.
روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی برروی 95 نفر از کارشناسان دانش آموخته و شاغل بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. افراد با نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود که با سوالاتی میزان کاربرد محتوای دروس پایه، اصلی و اختصاصی برنامه آموزشی رشته کارشناسی بهداشت عمومی را در راستای وظایف شغلی شان بررسی می کرد. از آمار توصیفی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج
کاربرد مجموع دروس دوره کارشناسی بهداشت عمومی درمحیط کاری در حد متوسط (9/59-40%) بود و دروس پایه کم ترین کاربرد را در فعالیت های شغلی افراد داشتند (کمتر از 20%). برنامه آموزشی موجود از نظر کاربرد به تفکیک پست های سازمانی متعدد متفاوت بوده و بیشترین کاربرد را برای کارشناسان مبارزه با بیماری ها و کم ترین کاربرد را برای کارشناسان گسترش شبکه داشته است. محتوای 79/71% دروس صرفا در حیطه دانش ارائه گردیده است. در مجموع فارغ التحصیلان شاغل این رشته، رضایت نسبی و متوسطی از دوره آموزشی خود داشتند.
نتیجه گیری
محتوای دروس و برنامه های آموزشی مربوط به رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی دانش آموختگان این رشته کاملا منطبق نیست. بنابراین انجام اصلاحاتی برای بهبود و ارتقای کیفیت برنامه آموزشی و کارایی این برنامه ها در آینده شغلی این کارشناسان تاکید می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
768 تا 777
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!