اثر عامل نوروتروفی مژکی بر تمایز سلول های اجدادی اولیگودندروسیت و القای بیان Opalin، Olig1 و Olig2 در کورتکس مغز موش های دچار اسکلروز مولتیپل القا شده با Cuprizone

پیام:
چکیده:
مقدمه
اولیگودندروسیت ها سلول های تولیدکننده میلین در دستگاه عصبی مرکزی هستند که از سلول های اجدادی اولیگودندروسیت ایجاد می شوند. Opalin نشانگر مولکولی اختصاصی برای اولیگودندروسیت بالغ و تولیدکننده میلین است. Olig1 وOlig2 در تنظیم تمایز سلول های اجدادی اولیگودندروسیت به اولیگودندروسیت ها نقش دارند. عامل نوروتروفی مژکی (Ciliary neurotrophic factor=CNTF) نقش مهمی در تکثیر و بلوغ اولیگودندروسیت ها بازی می کند.
هدف
بررسی تاثیر CNTF بر بیان Opalin، Olig1 وOlig2 در کورتکس مغز موش های دچار اسکلروز مولتیپل (Multiple sclerosis=MS) القاء شده با Cuprizoe
مواد و روش ها
برای القای اسکلروز مولتیپل به مدت پنج هفته به 36 موش از نژاد Balb/c cuprizone داده و سپس موش ها به سه گروه تقسیم شدند (n=12 برای هر گروه). به گروه اول 2 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن CNTF به صورت زیرپوستی و به گروه دوم (شم)، سرم فیزیولوژی تزریق شد ولی به گروه سوم هیچ گونه تزریقی نشد (کنترل). بعد از چهار هفته، از کورتکس مغز موش ها عصاره تهیه و بیان Opalin، Olig1/2 به روش وسترن بلات مطالعه شد.
نتایج
بیانOpalin، Olig1/2 در گروه تزریق شده CNTF به طور معنی دار نسبت به دو گروه شم و کنترل افزایش یافت(P<0.0001).
نتیجه گیری
CNTF باعث افزایش بیان Opalin و Olig1/2 شده و ممکن است نقش مهمی در پاتوفیزیولوژی MS داشته باشد. همچنین، با توجه به نقش این سه عامل در تمایز اولیگودندروسیت ها و تولید میلین، نتیجه گیری می شود که ممکن است CNTF عامل تنظیم کننده تمایز اولیگودندروسیت ها از سلول های اجدادی اولیگودندروسیت و تولید میلین باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!