اثر گلوتاتیون بر نفروتوکسیسیتی حاصل از اکستازی در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
(3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA یا اکستازی ماده ای است اعتیادآور که عمدتا توسط جوانان مورد استفاده قرار میگیرد. اکستازی موجب نارسایی کلیه میشود. مطالعات نشان داده است این ترکیب تحت تاثیر آنزیمهای سیتوکروم P450 متابولیزه و به متابولیتهای الکتروفیل واکنشگر تبدیل می شود و پس از کنژوگیت با گلوتاتیون سم زدایی میگردد. بررسی های به عمل آمده نشان داده است اثر گلوتاتیون (آنتی اکسیدان) بر آسیبهای حاصل از اکستازی در کلیه به صورت in vivo گزارش نشده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر گلوتاتیون بر نفروتوکسیسیتی ناشی از اکستازی در موشهای صحرایی میباشد.
روش بررسی
به موشهای صحرایی نر بالغ از گونه ی N-MRI، گلوتاتیون به-صورت تزریق داخل صفاقی با دوز mg/kg300 و حجم معادل آن از سرم فیزیولوژی (5/. میلی لیتر) به موشهای صحرایی گروه کنترل داده شد. نیم-ساعت بعد، حیوانات اکستازی در دوزهای mg/kg10، 20و 30 و یا حلال آن از طریق تزریق داخل صفاقی را دریافت نمودند. 24 ساعت بعد، حیوانات با استفاده از دوز اضافی سدیم پنتو باربیتال کشته شدند و از خون حیوانات جهت اندازه گیری میزان ازت اوره ی خون (Blood Urea Nitrogen, BUN) و کراتینین استفاده گردید. بافتهای کلیه جدا ودر فرمالین 10 درصد تثبیت و پس از انجام مراحل تهیه ی بافت و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین وائوزین با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
اکستازی به صورت وابسته به دوز موجب افزایش غلظت BUN و کراتینین در مقایسه با گروه کنترل گردید. آسیب سلولی نیز به صورت وابسته به دوز در کلیه ی حیوانات دریافت کننده ی اکستازی ملاحظه گردید. گلوتاتیون اثر قابل ملاحظه ای بر روی BUN و کراتینین و همچنین بر روی بافت کلیه نداشت، در حالیکه این ترکیب موجب محافظت کلیه در مقابل آسیبهای ناشی از اکستازی گردید.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، به نظر می رسد گلوتاتیون میتواند موجب محافظت کلیه در مقابل نفروتوکسیسیتی حاصل از اکستازی شود
زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!