امکان اسلامی سازی و بومی سازی برنامه درسی رشته علوم تربیتی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
تحول در برنامه درسی رشته های علوم انسانی با رویکرد اسلامی و بومی، در سال های اخیر از دغدغه های اصلی مدیران ارشد نظام و صاحب نظران و اساتید بوده است. انتقال نگرش ها و ارزش های لیبرالیستی و سکولاریستی، عدم انطباق با نیازهای کشور و به روز نبودن محتوای برنامه ها منشا اصلی دغدغه ها، نگرانی ها و تاکید بر ضرورت تحول در برنامه درسی است.
مقاله پیش رو در صدد است تا امکان اسلامی و بومی سازی برنامه درسی مصوب را از طریق بررسی وضع موجود آن و بر پایه دانش تربیتی موجود ارزیابی کند بدین منظور به بررسی سه پرسش می پردازد: 1. برنامه درسی مصوب رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و کتاب های تالیفی که در حال حاضر در دانشگاه ها تدریس می شوند، چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟ 2. با نظر به یافته های سوال قبل و همچنین دانش بومی و اسلامی تولیدشده در بیست سال گذشته (پس از تصویب برنامه)، اسلامی سازی و بومی سازی علوم تربیتی تا چه حد امکان پذیر است؟ 3. چه عواملی موجب کندی برنامه پیشبرد اسلامی سازی و بومی سازی برنامه درسی در سال های پس از تصویب برنامه شده است؟ روش تحقیق در پاسخ به سوال اول، توصیفی از نوع اسنادی است و در پاسخ به سوال دوم و سوم، توصیفی تحلیلی و توصیفی انتقادی است.
نتیجه بررسی ها نشان می دهد که زمینه بازنگری در برنامه و کتاب های درسی تاحدودی فراهم شده است با این تفاوت که امکان بازنگری در عناوین درسی با ماهیت عمومی، تاریخی، فلسفی، نقلی تفسیری بیشتر و در عناوین درسی با ماهیت تجربی، تجویزی و روش شناختی کمتر فراهم شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1081436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!