عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی سالم از دیدگاه سالمندان: مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اتخاذ سبک زندگی سالم در دوران سالمندی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. جمعیت سالمند ایران روز به روز در حال افزایش بوده و به همین دلیل شناسایی عوامل تاثیر گذار بر ارتقای سبک زندگی آنان از دغدغه های ذهنی سیاست گذاران نظام سلامت کشورمان می باشد. بنابراین با توجه به این مهم این مطالعه به بررسی دیدگاه های سالمندان درباره عوامل تاثیر گذار بر سبک زندگی سالم در این طبقه سنی می پردازد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت کیفی و از طریق انجام مصاحبه فردی با 15 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر شبستر انجام گردیده است. کلیه مصاحبه ها ضبط و پیاده سازی شد و با استفاده از روش تحلیل چارچوب و برمبنای ایجاد ساختار مفهومی تحلیل گردید.
یافته ها
سه موضوع به عنوان عوامل کلیدی تاثیر گذار بر سبک زندگی سالم سالمندان شناسایی شد. «ابعاد سبک زندگی سالم»، «حمایت اجتماعی»، «عوامل تسهیل گر در اتخاذ سبک زندگی سالم». مفاهیم توصیف کننده ابعاد سبک زندگی سالم عبارتند از: اقدامات احتیاطی، تعاملات اجتماعی، معنویت و عادات روزمره زندگی، مفاهیم توصیف کننده حمایت اجتماعی شامل خانواده، دوستان، مسئولان، رسانه بوده و مفاهیم توصیف کننده عوامل تسهیل گر در اتخاذ سبک زندگی سالم برآورد نیازهای دوران سالمندی و خودکارآمدی سالمند را شامل می گردد.
نتیجه گیری
چگونگی اتخاذ سبک زندگی سالم در سالمندان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. در این گروه سنی شناسایی عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی سالم نقش مهمی در تغییر و ارتقای سبک زندگی آنان دارد. نتایج این مطالعه می تواند گامی در جهت تدوین راهبردهای آموزشی و ارتقای سبک زندگی سالم سالمندان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1083973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!