تولید پروتئین دوگانه Tir-اینتیمین از باکتری اشریشیا کلی O157:H7 در گیاه توتون (Nicotiana tobbacum) و بررسی ایمنی زایی آن در موش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
اشریشیا کلی سویه O157:H7 یکی از مهم ترین بیماری زاهای تولید کننده بیماری کولیت خونریزی دهنده در انسان است. دام های اهلی اصلی ترین مخزن این باکتری هستند. پروتئین های اینتیمین، Tir و EspA از مهم ترین عوامل بیماری زایی این باکتری محسوب می شوند. پروتئین EspA در ساخت کانال ارتباطی نقش داشته و مانند یک رابط سبب انتقال پروتئین Tir به سلول میزبان می شود و پروتئین اینتیمین که در غشای باکتری جای گرفته است با متصل شدن به پروتئین Tir به غشای میزبان منتقل و منشا اصلی آن نیز باکتری مهاجم است، سبب اتصال محکم و اختصاصی باکتری به سلول میزبان می شود. این اتصال باعث ایجاد ضایعه تخریب دیواره سلول میزبان می شود. انجام تحقیق بر این اصل است که تولید دو عامل اصلی بیماری زایی که باعث اتصال باکتری به میزبان می شود به صورت دوگانه و تجویز آن به عنوان یک ایمنی زای خوراکی می تواند با تحریک مناسب سیستم ایمنی هومورال و به ویژه مخاطی میزبان مانع کلونیزاسیون باکتری اشریشیا کلی O157:H7 در مدل حیوانی شود.
مواد و روش ها
ابتدا به صورت تئوری یک سازه ژنی حاوی قسمت هایی از اینتیمین (I) و Tir (t) با استفاده از یک رابط جدا کننده پپتیدی به یکدیگر متصل و ژن آن به طور مصنوعی ساخته شد. این ژن مصنوعی براساس کدون های گیاه توتون بهینه سازی و سپس تحت کنترل پروموتر CaMV35S در ناقل بیانی گیاه کلون و پس از آن تراریختی و باز زایی گیاه توتون با آن انجام گرفت. سپس حیوان مدل با برگ های گیاه تراریخت تغذیه شد.
نتایج
ایمن سازی حیوان با استفاده از بافت گیاه تراریخت حاوی این ایمنی زای دو گانه موجب تحریک و تولید IgG سرمی بر علیه باکتری فوق شد.
نتیجه گیری
روش تغذیه و ایمن سازی با ایمنی زاهای خوراکی می تواند به عنوان یک ابزار مناسب برای ایجاد ایمنی و احتمالا محافظت حیوانات در برابر حضور و بیماری زایی باکتری اشریشیا کلی O157:H7 عمل نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1084246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!