اثرات ضد باکتریایی عصاره های پوست انار ترش و شیرین (پونیکا گراناتوم) بومی ایران بر علیه باکتری های بیماریزا

پیام:
چکیده:

مصرف بیش از حد و مداوم آنتی بیوتیک ها، امروزه سبب گسترش مقاومت میکروبی در عوامل بیماری زا شده است. بنابراین، می بایست به طور مستمر در پی کشف ترکیب های جدید ضد میکروبی سنتزی و طبیعی بود. گیاهان یک منبع ترکیبات طبیعی از این نقطه نظر می باشند. هدف از انجام مطالعه حاضر، آزمایش و مقایسه اثرات ضد باکتریایی عصاره های پوست انار ترش و انار شیرین بود. عصاره متانولی پوست انار ترش و انار شیرین و محلول آبی آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و کلرامفنیکل تهیه گردید. آزمایش آنتی بیوگرام با روش انتشار از دیسک و رقیق سازی متوالی بر روی ده باکتری بیماری زا جدا شده از دام انجام گرفت و مقادیر نسبی حداقل غلظت مهار کننده رشد باکتری (MIC) و حداقل غلظت کشنده باکتری (MBC) ترکیبات فوق تعیین شد. بیشترین قطر هاله مهار رشد باکتری توسط عصاره های گیاهی برای استافیلوکوکوس اورئوس حدود 25 میلی متر و کمترین قطر هاله مهار رشد برای پاستورلا مولتوسیدا حدود 9 میلی متر به دست آمد. کمترین MIC و MBC عصاره های گیاهی فوق برای استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب 8/7 و 5/62 میلی گرم در میلی لیتر تعیین گردید. نتایج آنتی بیوگرام به روش رقت نشان دهنده آن است که قدرت باکتریسیدال عصاره پوست انار ترش در مقایسه با انار شیرین بیشتر می باشد و پوست انار شیرین بیشتر به صورت باکتریواستاتیک عمل می کند. از طرفی، نتایج بیانگر آن است که اثر ضد باکتریایی عصاره های فوق بر روی باکتری های گرم مثبت بیشتر از باکتری های گرم منفی بوده و اثر این عصاره ها به طور قابل توجهی کمتر از تتراسایکلین و کلرامفنیکل می باشد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که عصاره متانولی پوست انار دارای اثرات باکتریواستاتیک و باکتریسیدال نسبتا خوبی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p1084665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!