اثر مصرف توام کودهای اوره، سولفات روی و زادمایه ازتوباکتر و آزوسپیریلیوم بر عملکرد دانه و کارایی مصرف نیتروژن در کلزا (Brassica napus L.)

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر مصرف توام کودهای اوره، سولفات روی و زادمایه (کود زیستی) حاوی باکتری های ازتوباکتر و آزوسپیریلیوم بر عملکرد دانه، جذب و کارایی مصرف نیتروژن در کلزا رقم هایولا 308، آزمایشی به صورت کرت های خرد شده فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار به اجرا گذاشته شد. تیمارهای آزمایشی شامل کود نیتروژن در چهار سطح (صفر، 50، 100 و 150 کیلوگرم در هکتار از منبع اوره) به عنوان عامل اصلی و دو عامل کود سولفات روی در دو سطح (صفر و 50 کیلوگرم در هکتار) و زادمایه در دو سطح (با و بدون زادمایه) به عنوان عوامل فرعی بصورت فاکتوریل در نظر گرفته شدند. نتایج حاصل نشان داد که بین سطوح نیتروژن، زادمایه و کود سولفات روی از نظر تاثیر بر جذب و کارایی مصرف نیتروژن، اختلاف معنی داری وجود داشت (P< 0.01). بالاترین کارایی استفاده از نیتروژن با میانگین 7‎/38 کیلوگرم بر کیلوگرم در تیمار 50 کیلوگرم نیتروژن+کود سولفات روی+زادمایه و کمترین آن با میانگین 2‎/27 کیلوگرم بر کیلوگرم، در تیمار 150 کیلوگرم نیتروژن+کود سولفات روی+ زادمایه بدست آمد. بالاترین کارایی زراعی مصرف نیتروژن با میانگین 9‎/14 کیلوگرم دانه بر کیلوگرم نیتروژن مصرفی در تیمار 50 کیلوگرم نیتروژن+کود سولفات روی+زادمایه و کمترین آن با میانگین 6‎/8 کیلوگرم دانه بر کیلوگرم نیتروژن مصرفی در تیمار 100 کیلوگرم نیتروژن بدون کود سولفات روی بدون زادمایه بدست آمد. بالاترین کارایی فیزیولوژیک نیتروژن با میانگین8‎/34 کیلوگرم برکیلوگرم در تیمار 50 کیلوگرم نیتروژن+کود سولفات روی+زادمایه بدست آمد. بالاترین بازیافت ظاهری نیتروژن با میانگین 2‎/52 درصد در تیمار 50 کیلوگرم نیتروژن+کود سولفات روی+ زادمایه بدست آمد. بالاترین میزان روغن دانه و عملکرد دانه (با میانگین 8‎/42 درصد و 2568 کیلوگرم در هکتار) به ترتیب در تیمارهای صفر و 150 کیلوگرم نیتروژن+ زادمایه+کود سولفات روی بدست آمد. با توجه به معنی دار بودن سطوح زادمایه و کود سولفات روی با مقادیر پایین تر نیتروژن و بالا بودن کارایی مصرف نیتروژن در این سطوح کودی، به نظر می رسد که استفاده از زادمایه حاوی باکتری های تثبیت کننده نیتروژن همراه با کود سولفات روی می تواند به صرفه جویی در کود شیمیایی نیتروژن در زراعت کلزا و به کاهش آلودگی های محیطی کمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
551
لینک کوتاه:
magiran.com/p1084832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!