بررسی اثر آماده سازی صوتی بر تغییرات آستانه پاسخ های برانگیخته شنوایی با محرک کلیک در خوکچه هندی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آماده سازی صوتی ارائه یک محرک بی خطر، با شدت متوسط است که مقاومت گوش را در برابر صدای شدید بعدی افزایش می دهد. ازاین رو در این مطالعه ضمن بررسی تاثیر آماده سازی صوتی بر تغییر آستانه پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز با محرک کلیک، به بررسی تاثیر فرکانس آماده سازی بر حفاظت شنوایی در خوکچه های هندی نیز پرداخته شد.
روش بررسی
پانزده خوکچه هندی به صورت تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه های آماده سازی 6 ساعت در روز به مدت 5 روز، به ترتیب در معرض 1 و 4 کیلوهرتز نویز اکتاو باند با شدت 85 دسی بل SPL قرار گرفته و در روز ششم در معرض نویز شدید، 4 کیلوهرتز و 105 دسی بل SPL، به مدت چهار ساعت قرار گرفتند. گروه شاهد فقط در معرض نویز شدید، 4 کیلوهرتز و 105 دسی بل SPL، به مدت چهار ساعت قرار گرفت. آستانه گیری با آزمون پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز با محرک کلیک، یک ساعت پس از پایان مواجهه با نویز شدید و سپس هفت روز بعد انجام شد.
یافته ها
پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز، تغییرات کمتر آستانه گروه های آماده سازی صوتی را نسبت به گروه شاهد نشان داد(001/0p≤). در مقایسه آستانه های کلیک در دو گروه آماده سازی صوتی 1 و 4 کیلوهرتز، تغییر آستانه در گروه آماده سازی 4 کیلوهرتز کمتر بود اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج الکتروفیزیولوژیک مطالعه حاضر تاکید کرد که آماده سازی صوتی تاثیر حفاظتی در برابر نویز شدید ایجاد کرده و فرکانس آماده سازی تاثیر معنی داری در تغییر آستانه پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز با محرک کلیک ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1085934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!