بررسی جدایه های سالونلا تولید کننده لاکتاماز وسیع الطیف نوع shv از منابع مختلف با استفاده از روش های فنوتیپی و ژنوتیپی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سالمونلا در تمام نقاط دنیا در میزبانهای بسیاری همچون حیوانات اهلی، وحشی وانسان باعث بیماری سالمونلوزیس می شود از سوی دیگر مصرف بی رویه دارو باعث افزایش مقاومت دارویی و پیدایش گونه های چند مقاومتی در سروتیپ های مختلف سالمونلا شده است. لذا به منظور الگوی مقاومت انتی بیوتیکی و میزان فراوانی ژن مقاومتی SHV در میزان سروتیپ های مختلف سالمونلا تعداد 70 سروتیپ سالمونلا،موجود در کلکسیون میکروبی بخش میکروب شناسی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کرج (RRTC) با استفاده از روش های فنوتیپی و ژنوتیپی موردبررسی قرار گرفتند.
روش های بررسی: در ازمون فنوتیپی از روش «دیسک ترکیبی» جهت شناسایی سروتیپ های مولد ESBL مورد استفاده قرار گرفت. در روش ژنوتیپی حضور ژن blaSHV با استفاده از PCR بررسی گردید.
یافته ها
تمام سروتیپ های مورد مطالعه نسبت به آنتی بیوتیک های سفتیزوکسیم، افلاکساسین، ایمی پنم، سفوتاکسیم، انروفلوکساسین آمیکاسین حساس بودند.بیشترین مقاومت ها نسبت به آنتی بیوتیک های سفالکسین(40 %) نیتروفلورانتوئین (6/38 %)مشاهده شد و سی و دو مورد از جدایه ها (7/45 %) دارای مقاومت چند دارویی بودند.بر اساس نتایج آزمون دیسک ترکیبی 10 جدایه مولد ESBL تشخیص داده شد، که در این میان تنها شش جدایه (8/6 %) دارای ژن blaSHV بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه برای اولین بار در ایران حضور ژن مقاومتی blaSHV در دام و طیور نشان داده شدکه در این امر نشان از ظهور سوتیپ های حاصل این ژن را دارد و احتمال خطر انتقال این سروتیپ های مقاوم به آنتی بیوتیکی و شناسایی مستمر این نوع سروتسپ ها مولد ESBL در جامعه لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1087839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!