بررسی تاثیر پنج رژیم غذایی مختلف روی رشد و زادآوری کفشدوزک یازده نقطه ای،Coccinella undecimpunctata aegyptica (Reiche) (Col.، Coccinellidae، در شرایط کنترل شده

پیام:
چکیده:
در تحقیق حاضر تاثیر 5 رژیم غذایی شامل پوره پسیل معمولی پسته، پوره شته سیاه یونجه Aphis craccivora Koch (شته غالب علف های هرز در باغ های پسته رفسنجان)، گرده ذرت و رژیم های غذایی مخلوط پوره پسیل+پوره شته و پوره پسیل+گرده ذرت روی رشد و زادآوری کفشدوزک 11 نقطه ای C. undecimpunctata aegyptica در شرایط کنترل شده (دمای C°5/0±5/27، رطوبت نسبی 5±55 درصد و دوره روشنایی 16 ساعت) مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق لارو و حشره کامل کفشدوزک با تغذیه از گرده ذرت قادر به رشد نبودند و تلف شدند، اما چهار رژیم غذایی دیگر مناسب برای رشد و زادآوری این حشره بودند. میانگین دوره رشد کفشدوزک از تخم تا ظهور حشره کامل روی رژیم های غذایی پسیل، شته، پسیل+ شته و پسیل+گرده به ترتیب 9/14، 9/11، 2/12 و 6/14 روز به دست آمد. کم ترین میزان مرگ و میر حشره در این دوره مربوط به رژیم غذایی پسیل+ شته (4/3 درصد) و بیشترین تلفات در رژیم غذایی پسیل+گرده (3/13 درصد) به دست آمد. طول عمر کفشدوزک های ماده با تغذیه از پسیل، شته، پسیل+ شته و پسیل+گرده به طور متوسط به ترتیب 3/52، 1/61، 4/41 و 2/56 روز به دست آمد. نتایج نشان داد این کفشدوزک به طور متوسط در طول عمر با تغذیه از رژیم های مورد بررسی به ترتیب 826، 1974، 1281 و 727 تخم می گذارد. با توجه به مطالعات انجام گرفته و نتایج تحقیق حاضر استفاده از کفشدوزک 11 نقطه ای همراه با سایر عوامل کنترل بیولوژیک آفت پسیل معمولی پسته در چارچوب یک برنامه مدیریت تلفیقی کنترل آفات و به منظور کاهش جمعیت این آفت به ویژه در فصول بهار و پاییز قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!