به کارگیری مرحله تحلیل رفتاری الگوی پرسید جهت بررسی کیفیت زندگی زنان یائسه بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یائسگی، بیانگر پایان دوران باروری زنان بوده که با کاهش استروژن مرتبط می باشد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف از این مطالعه، بررسی برخی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی زنان یائسه، بر اساس مرحله تحلیل رفتاری الگوی پرسید بود.
روش تحقیق: این مطالعه به صورت مقطعی و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در مورد 200 زن یائسه سالم شهر بیرجند در سال 1390 اجرا گردید. اطلاعات مورد نیاز، توسط پرسشنامه کیفیت زندگی MENQOL و پرسشنامه سنجش عوامل مربوط به سازه تحلیل رفتاری الگوی پرسید، جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS(ویرایش 18) انجام گردید.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 26/5±26/54 سال و میانگین سن وقوع یائسگی 86/2±89/48 سال به دست آمد. 5/38 درصد افراد مورد بررسی بی سواد بوده و 7 درصد آنها نیز از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودند. آزمون همبستگی پیرسون، همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی با نوع نگرش نسبت به پدیده یائسگی، عوامل قادرساز و عوامل تقویت کننده نشان داد (01/0P<). ضمنا ارتباط معکوس آماری، میان کیفیت زندگی با آگاهی نسبت به یائسگی و نیز خودکارآمدی درک شده زنان یافت شد (01/0P<)؛ همچنین کیفیت زندگی زنان یائسه با سطح تحصیلات، ارزیابی از سطح درآمد و نیز ارزیابی وضعیت سلامت، ارتباط معنی دار داشت.
نتیجه گیری
فراهم نمودن دسترسی بیشتر به عوامل قادرساز، ایجاد نگرش مثبت و کمک به خلق گروه های حمایتی، گام هایی ضروری برای ارتقای سلامت زنان در طی سال های یائسگی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
312 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!