جداسازی و شناسایی ملکولی سویه های باسیلوس تولید کننده سلولاز از خاک جنگل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلولز پلی ساکاریدی است که به عنوان بهترین ذخیره کربوهیدرات برای تولید انرژی بیولوژیک به شمار می رود. سلولازهای باکتریایی و قارچی نقش مهمی در هیدرولیز سلولز بازی می نمایند. اندوگلوکونازها پیوندهای بتا گلیکوزیدی (4-1) را در سلولز هیدرولیز می نمایند. هدف از این مطالعه جدا سازی و شناسایی سویه های جدید از جنس باسیلوس با قابلیت تولید آنزیم سلولاز از خاک بوده است.
روش بررسی
در این تحقیق از خاک 35 ناحیه جنگلی مختلف از غرب مازندران نمونه گیری انجام گردید و تعداد 40 باکتری از خاک این مناطق جدا گردید و از این تعداد 24 باکتری با قابلیت تولید سلولاز در محیط کربوکسی متیل سلولز (CMC agar) و با استفاده از آزمایش Grams iodine جداسازی شدند. بهینه سازی دمایی و زمانی روی سویه های مثبت انجام گرفت. سپس گونه های باکتریایی از طریق S rDNA sequencing 16شناسایی گردیدند. وزن مولکولی تقریبی آنزیم بوسیله رسوب دهی پروتئین و SDS-PAGE تعیین گردید.
یافته ها
در مجموع این باکتری ها به 5 سویه از 5 گونه Bacillus Cereus، Bacillus Subtilis، ،Bacillus Thuringiensis megaterium Bacillus و Bacillus mycoides تعلق داشتند. تمامی این 5 گونه شناسایی شده بیشترین مقدار آنزیم را در دمای 37 درجه سانتی گراد و در مدت 96 ساعت تولید می کردند. بیشترین تولید آنزیم متعلق به سویه Bacillus Subtilis جدا شده با u/ml 3.8بوده و همچنین وزن ملکولی این سویه تقریبا 60 کیلو دالتون تعیین گردید.
نتیجه گیری
مطالعات انجام شده پتانسیل بالای سویه های باسیلوس نواحی جنگلی شمال کشور در تولید آنزیم سلولاز را نشان می دهد بطوریکه می توان از این باکتری ها مستقیما در تولید شربت گلوکز از فیبرهای گیاهی کم ارزش و استفاده در سایر صنایع بهره گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!