نشوونما و تولیدمثل زنبور پارازیتویید Trissolcus grandis (Thomson) روی تخم های دو گونه میزبان Graphosoma lineatum (L.) و (F.) G. semipunctatum در سه دمای ثابت آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زنبور پارازیتویید Trissolcus grandis (Thomson) یکی از مهم ترین پارازیتوییدهای تخم سن گندم است که به راحتی در آزمایشگاه و در طبیعت روی تخم برخی سن های دیگر از جمله گرافوزوما پرورش می یابد. در مطالعه حاضر دو میزبان Graphosoma lineatum (L.) و (F.) G. semipunctatum از نظر تاثیری که در دماهای مختلف بر نشوونما و زادآوری زنبور پارازیتویید تخم سن گندم T. grandis دارند، مقایسه شده اند. این تحقیق در شرایط دمایی 23، 26 و 1±29 درجه سانتی-گراد، رطوبت نسبی 10±50 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی در شبانه روز انجام شد. آستانه دمایی و ثابت دمایی زنبورها روی تخم های G. semipunctatum برای افراد نر به ترتیب C ̊17/11 و 97/09 درجه- روز و برای افراد ماده C ̊82/16 و 89/109 درجه- روز و روی تخم های G. lineatum برای افراد نر به ترتیب C ̊82/18 و 33/76 درجه- روز و برای افراد ماده C ̊47/18 و 74/91 درجه- روز به دست آمد. اندازه گیری محتوای پروتئین کل تخم این دو میزبان و سن گندم نشان داد که مقدار پروتئین موجود در تخم های G. lineatum بیش از تخم های G. semipunctatum و آن هم بیش از سن گندم می باشد. همین متغیر به تنهایی بیش از 99 درصد تغییرات نشوونمایی این حشره را در بین میزبان ها توجیه کرد. خطوط رگرسیون سرعت نشوونمای زنبور در سه میزبان در حدود 5/26 درجه سانتی گراد باهم تلاقی نمودند که ممکن است نشان دهنده دمای بهینه نشوونما باشد که در آن اثر میزبان حذف شده و پارازیتویید در تمام میزبان ها سرعت رشد مساوی دارد. بیشترین زادآوری این زنبور روی تخم های G. semipunctatum، 65/12 ± 4/109 تخم بود که در C ̊26 به وقوع پیوست. بیشترین زادآوری روی تخم های G. lineatum نیز 36/10 ± 9/91 بود که در C ̊29 اتفاق افتاد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!