بررسی توانایی جداسازی آفلاتوکسین B1 توسط باکتری های اسید لاکتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مایکوتوکسینها سمومی هستند که توسط قارچهای کپکی خاکزی تولید شده و به فراوانی در محیط و مواد غذایی وجود دارند. مهمترین گروه این سموم آفلاتوکسینها هستند که توسط چند گونه کپک از جنس Aspergellus تولید می شوند که قوی ترین و خطرناکترین نوع آنها آفلاتوکسین B1است که عوارض سمی مختلفی دارد که شایع ترین این عوارض در انسان ایجاد سرطان کبد است. تحقیقات نشان داده است که گروهی از باکتری های غیر بیماریزا به نام باکتری های اسید لاکتیک توانایی اتصال به آفلاتوکسینB1 و سایر آفلاتوکسینها و جداسازی آنها ازمحیط و مواد غذایی را دارند. هدف از انجام این تحقیق به دست آوردن باکتری های اسید لاکتیکی است که به کمک توانایی آنها در اتصال و جداسازی آفلاتوکسینB1 از آنها به عنوان مکمل غذایی ویا پروبایوتیک برای جلوگیری از جذب آفلاتوکسین B1 در بدن انسان و دام استفاده نمود.
روش بررسی
در این تحقیق باکتری ها از 5 گروه منابع مختلف جداسازی شدند. برای بررسی توانایی این باکتری ها در جداسازی آفلاتوکسینB1 از آزمون الایزا استفاده شد وبرای شناسایی سویه های به دست آمده از روش تعیین توالی 16S rRNA با استفاده از پرایمرهای یونیورسال استفاده شد.
یافته ها
در میان سویه های جدا شده دو سویه Lactobacillus pentosus و Lactobacillus berevis توانایی جذب وجداسازی آفلاتوکسینB1 را داشتند که به ترتیب 4/17٪ و 7/34٪ از آفلاتوکسین B1 موجود در نمونه مورد آزمایش را جذب کرده و از محلول خارج کرده بودند.
نتیجه گیری
باکتری L.pentosus از مدفوع انسان و باکتری L.berevis از نمونه شیر محلی جداسازی شده بودند. برای بررسی معنی دار بودن نتایج به دست آمده از نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!