جداسازی و شناسایی میکروارگانیسم های دارای توانایی شکست زیستی آسفالتین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نفت سنگین دارای ویسکوزیته بالا و حاوی مقادیر زیادی از آسفالتین ها، رزین ها، نیتروژن، گوگرد،ترکیبات آروماتیک و فلزات مختلف است. روش های مورد استفاده برای بهبود خواص نفت سنگین شامل روش های شیمیایی، حرارتی و مکانیکی می باشند که دارای هزینه های بالا و انتخاب پذیری پائین هستند. روش زیستی عمل آوری نفت سنگین به لحاظ اقتصادی و انتخاب پذیری بر دیگر روش ها مزیت دارد و حتی می توان روش زیستی را به عنوان یک روش مکمل برای روش های پیشین مورد استفاده قرار داد. هدف از این مطالعه جداسازی میکروارگانیسم های با قابلیت حذف مواد هیدروکربنی از واحد تصفیه پساب پالایشگاه تهران و سازگار نمودن آنها با محیط کشت حاوی آسفالتین به عنوان تنها منبع کربن می باشد.
روش بررسی
در این مقاله میکروارگانیسم های مناسب جهت عمل آوری نفت سنگین جداسازی، خالص سازی و شناسایی شدند. بدین منظور خاک آلوده به مواد نفتی از حوضچه تصفیه پساب پالایشگاه تهران به عنوان منبع جداسازی میکروارگانیسم های دارای قابلیت استفاده از مواد هیدروکربنی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تطبیق میکروارگانیسم های فعال با آسفالتین، این میکروارگانیسم ها به روش رقیق سازی و کشت خطی جداسازی و خالص سازی شدند.
یافته ها
گونه های خالص سازی شده سپس به وسیله آنالیز ترادف16s rRNA شناسایی گردیدند. با تطبیق توالی ژنوم میکروارگانیسم های یافته شده با پایگاده داده NBCIسه گونه باکتری تحت نام های Bacillus Sp.، PBCC13 Brevibacillus sp.، PBCC14 و Serratia sp. PBCC12 شناسایی شدند. این میکروارگانیسم ها را می توان جهت شکست زیستی نفت سنگین و آسفالتین و رفع مشکلات صنعت نفت مورد استفاده قرار داد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد میکروارگانیسم های خانواده باسیلوس، بروی باسیلوس و سراشیا را می توان بصورت کشت مخلوط جهت عمل آوری نفت سنگین چه در محل و چه خارج از محل بکار برد. فرایند زیستی با استفاده از میکروارگانیسم های شناسایی شده در این تحقیق می تواند روشی نوین جهت رفع مشکلات صنعت نفت کشور باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!