تولید بیوپلیمر لوان از باکتری باسیلوس پلی میکسا با دیدگاه کاربرد در پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لوان بیوپلیمری متشکل از واحدهای فروکتوز با کاربردهای وسیع در صنایع مختلف پزشکی، دارویی و غذایی است. هدف از انجام این تحقیق تولید بیوپلیمر لوان از باکتری باسیلوس پلی میکسا و بررسی الگوی رشد و استخراج آن در شرایط بهینه بوده است.
روش بررسی
در این تحقیق از کشت تلقیح باکتری باسیلوس پلی میکسا با مشخصه1020 PTCC به محیط کشت تولید به نسبت 5-3% افزوده شد. نمونه ها بر روی شیکر با دورrpm 200 و دمای 35-30 درجه سانتیگراد در مدت زمانهای 5، 7 و10 روز گرمخانه گذاری گردیدند. استخراج بیوپلیمر پس از سانتریفوژ با دورrpm 2000، توسط اتانل 95 درجه در دو مرحله انجام شد. اثرات میزان همزنی بر تولید بیوپلیمر در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. الگوی رشد باکتری نسبت به میزان تولید بیوپلمر ترسیم گردید. نوع بیوپلیمر با استفاده از روش های تعیین بیشینه جذب نوری، تعیین نقطه ذوب، ویسکوزیته، میزان رطوبت پذیری و طیف سنجی مادون قرمز(IR) تایید شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق بیشترین میزان تولید بیوپلیمر لوان را در شرایط همزنی سه ساعته به مدت دو مرتبه در طول یک شبانه روز و در طول دوره گرمخانه گذاری 5 شبانه روزه به مقدار 5/19 گرم بر لیتر نشان داد. دمای ذوب لوان استخراج شده 200 درجه سانتیگراد، بیشینه جذب آن برابر 216 نانومتر، میزان رطوبت پذیری 20%، وزن خاکستر آن 50% و میزان ویسکوزیته آن در غلظت 1%، 2/1 تعیین گردید. بررسی طیف مادون قرمز (IR) بیوپلیمر لوان حضور پیوندهای هیدوکسیل، هیدروکربنی، کربونیل و کربوکسیل را به ترتیب در طول موج های 3488،292،1633و1053 نانومتر نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق میزان بیوپلیمر لوان استخراج شده را در شرایط بهینه 5/19 گرم بر لیتر نشان داد که نسبت به تحقیقات انجام شده افزایش 26/1% داشته است. با توجه به نتایج بدست آمده و خصوصیات شیمیایی حاصل، استفاده از بیوپلیمر فوق در صنایع دارویی، پزشکی و غذایی مطلوب به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!