بررسی تاثیر استفاده از نانو ذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم در بسته بندی پلی اتیلنی مورد استفاده در نگهداری خرمای مضافتی بر روی تغییرات میکروبی آن طی 6 ماه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت فناوری نانودر افزایش کارآیی بسته بندی بویژه در نگهداری مواد غذایی و با توجه به اینکه خرما از محصولات مهم و استراتژیک کشور ما ایران به شمار می رود، در این کار تحقیقی تاثیر استفاده از فناوری نانو در کارایی بسته بندی خرما مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
تغییرات میکروبی و شیمیایی خرما از نوع مضافتی در دو دمای ثابت 25 درجه سانتی گراد (دمای محیط) و 4 درجه سانتی گراد (دمای یخچال) به دور از آلودگی ثانویه یک بار در بسته بندی پلی اتیلنی بدون ذرات نانو و یکبار در بسته بندی پلی اتیلنی پوشیده شده با نانوذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم با نسبت مشخص به مدت 6 ماه، مورد مطالعه قرار گرفته است. ساختار و مورفولوژی پوشش های بسته بندی مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از میکروسکوپ الکترونی رویشی(SEM) مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه ها پس از برداشت بطور تصادفی و انتقال در ظروف استریل به آزمایشگاه در اولین هفته هر ماه مورد آنالیز میکروبی و شیمیایی قرار گرفته شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده در قالب طرح فاکتوریل بر پایه کاملا تصادفی در 3 مرتبه تکرارانجام شد و در نهایت جهت مقایسه میانگین ها از آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح 1% استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که بار میکروبی خرما شامل کپک و مخمر، باکتری های مزوفیل هوازی و کلیفرم در اثر استفاده از ذرات نانو ذرات نقره و اکسید تیتانیم در بسته بندی خرمابه صورت معنی داری کاهش یافته است، بدین صورت که فعالیت نانو ذرات نقره منجر به از بین رفتن میکرو ارگانیسم ها در دمای محیط و در دمای یخچال می شود. همچنین باعث جلوگیری از تغییرات شدید خصوصیات شیمیایی گردیده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده در این پژوهش خرمای مضافتی، هنگام استفاده از پوشش پلی اتیلن حاوی نانو ذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم در بسته بندی آن طی 6 ماه نگهداری می تواند در دمای یخچال و در دمای محیط بدون هیچ تغییر نامطلوبی باقی بماند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!