میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یادگیری فعال، بر حسب نیازهای فردی احتیاج به انگیزه یا علاقه مندی به تلاش در سطح بالا و در جهت اهداف آموزش دارد. نقش انگیزش در یادگیری به قدری کلیدی است که به نظر می رسد اهمیتی بیشتر از هوش دارد، ولی تمام دانشجویان با یک محرک بر انگیخته نمی شوند. انگیزش، عملکردی با تفاوت های فردی است که گاهی در شرایط اجبار و فشار ایجاد می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود صورت گرفته است.
روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بوده و تعداد 200 دانشجو در رشته پرستاری بوسیله پرسشنامه محقق ساخته با مجموع 27 سوال شامل 15 سوال دموگرافیک و 12 سوال انگیزه بیرونی ودرونی به روش انتخاب تصادفی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و در نیمسال اول سالتحصیلی 88-87 مورد پرسشگری قرار گرفتند. از این میان 147 پرسشنامه به محقق عودت داده شد و نتایج با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS11 تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که از بین دانشجویان شاغل به تحصیل (78 نفر) 1/53 درصد زن و (69 نفر) 9/46 درصد مرد بودند. 6/13 درصد (20 نفر) متاهل، 5/39 درصد (58 نفر) بومی و 4/3 درصد (5 نفر) شاغل، 5/12 درصد (18نفر) قبولی منطقه یک 3/56 درصد (83 نفر) قبولی منطقه 2 و 31 درصد (46نفر) از منطقه 3 بودند. با بررسی میانگین داده های مرتبط با انگیزه های درونی و بیرونی دخیل در انتخاب رشته پرستاری این نتیجه حاصل شد که در میان علل انگیزه دانشجویان، بیشترین علاقه مربوط به فعالیت های درمانی (75 ±90/3) و کمترین مربوط به داشتن محل کار مستقل (06/1±52/2) بود. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان بیشتر با انگیزه درونی به انتخاب این رشته روی می آورند. دانشجویان متاهل انگیزه بیشتری نسبت به مجرد ها داشتند که از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05)، همچنین دانشجویانی که تحصیلات پدر و مادرشان بالای دیپلم بود انگیزه بیشتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند (p<0.05).
نتیجه گیری
انگیزه درونی دانشجویان نسبت به انگیزهای بیرونی آنان وضعیت بهتری داشت و توصیه می گردد با توجه به تاثیر انگیزه بیرونی در یادگیری، برای تقویت انگیزهای بیرونی انتخاب رشته پرستاری، تدابیر بیشتری در مورد نماد بیرونی این رشته صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!