مقایسه عوامل فردی- اجتماعی موثر بر ترک اعتیاد در ترک اول و مجدد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه از اعتیاد به عنوان یکی از مشکلات اجتماعی و بلای خانمان سوز یاد می شود. مطالعات نشان داده است که حدود 75 درصد از معتادان پس از ترک، مجددا به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند، از این رو شناسایی عوامل موثر بر عود اعتیاد بسیار مهم است، لذا این مطالعه با هدف مقایسه عوامل فردی– اجتماعی موثر بر ترک اعتیاد در ترک اول و مجدد انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی – همبستگی پس از تعیین حجم نمونه بر اساس مطالعات قبلی 100 پرونده از یک مرکز ترک اعتیاد بزرگ در تبریز به صورت تصادفی ساده از بین پرونده ها انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد آماده و تکمیل آنها که شامل 2 قسمت مشخصات فردی و اجتماعی و نحوه اعتیاد افراد است در طی سال 1390 به مدت شش ماه جمع آوری شدند. داده ها توسط نسخه 14 نرم افزارSPSS و با آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از بین پرونده های منتخب 37 پرونده (37%) مربوط به ترک اول و 63 پرونده (63%) ترک مجدد وجود داشت. در مقایسه داده های بین دو گروه، گروه ترک مجدد تعداد افراد مجرد (014/0P<)، الکلی (000/0P<) و سیگاری (05/0P<) به طور معناداری بیش از گروهی بود که برای اولین بار اقدام به ترک کرده بودند. همچنین افرادی که سابقه مصرف مواد مخدر متنوع تری داشتند بیش از سایرین اقدام به ترک مجدد کرده بودند (04/0P<). انگیزه ترک از عوامل فردی- اجتماعی موثر در عود اعتیاد بود.
نتیجه گیری
اقدامات مرتبط با ترک اعتیاد باید بر اساس شناخت عوامل زمینه ساز اعتیاد صورت گیرد. در این مطالعه عواملی مانند انگیزه ترک، مصرف سیگار و الکل و... در عود اعتیاد نقش داشت. به عبارتی، طبق یافته ها، خانواده منسجم (عدم تجرد) سبب افزایش انگیزه و عامل ترک قوی و عادات رفتاری نامناسب مانند مصرف الکل و سیگار عامل عود و اقدام به ترک مجدد در اعتیاد محسوب می شوند. عوامل فوق می تواند راهنمای مناسبی برای مسئولین امر در زمینه کنترل اعتیاد باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!