بررسی فراوانی تنگی شریان کلیه و ریسک فاکتورهای آن در بیماران غیر دیابتی مبتلا به تنگی عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری ایسکمیک کلیه، زمینه ساز مرحله نهایی نارسایی کلیه است. تنگی آترواسکلروتیک شریان کلیوی، یک بیماری پیش رونده است که گاهی با اختلال عملکرد کلیوی، نارسایی کلیه و ادم ریوی ناگهانی همراه می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی تنگی شریان کلیوی در بیماران غیر دیابتی مبتلا به تنگی عروق کرونر و ارتباط آن با ریسک فاکتور های قلبی به منظور مشخص نمودن نیاز به آنژیوگرافی هم زمان کلیوی و کرونر انجام شده است.
روش کار
دراین مطالعه ی توصیفی- تحلیلی در سالهای 1388-1389 در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد 204 بیمار غیر دیابتی مبتلا به تنگی کرونرکه واجد شرایط ورود به مطالعه (1-تنگی بیش از یک رگ کرونر(بیش از 50%)و یا معادل آن، 2-سابقه ی هیپرتانسیون تحت درمان و فشار افزایش یافته اینتراآرتریال بیش از 90/ 140mmhg، 3-کراتینین سرمی بیش از mg/dl5/1) بودند، تحت آنژیوگرافی غیر انتخابی شرایین کلیوی ضمن آنژیوگرافی کرونر قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و رگرسیون لوجستیک انجام گردید و سطح معنی دارp کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در بین متغیر های مختلف که رابطه ی معنی داری با تنگی شریان کلیه دارند، فقط فشار خون دیاستولیک اینتراآرتریال افزایش یافته، تعداد عروق کرونر درگیر، سابقه ی پرفشاری خون تحت درمان، پیش گویی کننده ی تنگی شریان کلیه می باشند.
نتیجه گیری
انجام هم زمان آنژیوگرافی غیر انتخابی شرایین کلیه با آنژیوگرافی عروق کرونر، بدون انجام تستهای غیر تهاجمی بررسی تنگی شرایین کلیوی در سه دسته از بیماران مبتلابه1-تنگی بیش از یک رگ کرونر (بیش از 50%)2- فشار خون افزایش یافته دیاستولیک اینتراآرتریال، 3- پرفشاری خون تحت درمان، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!