پرسش نامه ارزیابی ارگونومیکی ابزار دستی غیر قدرتی: معرفی و اعتبارسنجی در دندان-پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ابزارآلات دستی غیرقدرتی، از پرکاربردترین وسایلی هستند که در بسیاری از مشاغل به کارمی روند؛ اهمیت درنظرگرفتن اصول ارگونومی در طراحی، ارزیابی و انتخاب این ابزارآلات، نیاز به تهیه یک ابزار سنجش را توجیه می کند؛ بنابراین مطالعه حاضر به منظور طراحی ابزاری مناسب جهت ارزیابی ارگونومیکی ابزارآلات دستی غیرقدرتی و نیز سنجش اعتبار آن انجام شد.
مواد و روش ها
پس از مطالعه منابع و بررسی مطالعات پیشین و مدل های مختلف کاربرد پذیری، پرسش نامه اولیه ای مشتمل بر 34 پرسش طراحی شد و مورد ارزیابی روایی قرارگرفت. برای تعیین پایایی پرسش نامه طراحی شده، چهار ابزار دستی غیرقدرتی و پرکاربرد دندان پزشکی انتخاب و از 30 دانشجوی دندان پزشکی، نظرسنجی به عمل آمد.
نتایج
پس از تایید روایی صوری و محتوایی، پایایی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ که برای سرنگ آسپیره، سرنگ معمولی، پنس معمولی و پنس دندانه دار به ترتیب 85/0، 92/0، 94/0 و 94/0 به دست آمد، مورد تایید قرارگرفت؛ درنهایت پرسش نامه «ارزیابی ارگونومیکی ابزار دستی غیرقدرتی» پس از ویرایش نهایی با 20 پرسش و در سه بعد «کاربردپذیری، ایمنی و ویژگی های فیزیکی» تدوین شد.
نتیجه گیری
با توجه به تعداد کم پرسش ها و سادگی جملات و نیز با استناد به نتایج حاصل در تایید روایی و پایایی، پرسش نامه مزبور را می توان به عنوان ابزاری مناسب برای ارزیابی ابزار دستی غیر قدرتی دندان پزشکی معرفی کرد. پیشنهادمی شود اعتبار پرسش نامه در تحقیق های بعدی با استفاده از سایر ابزار آلات دستی غیرقدرتی در حرفه دندان پزشکی یا سایر مشاغل مورد آزمون قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!