اثر کوتاه مدت مکمل یاری اسیدهای چرب امگا-3 و تمرین استقامتی بر لیپیدهای خون و عملکرد استقامتی مردان جوان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تمرین های استقامتی یا مصرف اسیدهای چرب امگا-3 آثاری مفید بر دستگاه قلبی عروقی دارند؛ اما به نظر می رسد استفاده هم زمان آنها فواید بیشتری داشته باشد. پژوهش حاضر، اثر چهار هفته مکمل یاری اسیدهای چرب امگا-3 و تمرین استقامتی را بر لیپیدهای خون و عملکرد استقامتی مردان جوان بررسی کرد.
مواد و روش ها
40 مرد جوان غیرورزشکار دارای اضافه وزن، تری گلیسرید و کلسترول بالا به طور تصادفی به گروه های «امگا-3»، «تمرین استقامتی»، «امگا-3 و تمرین استقامتی» و گروه «کنترل» تقسیم شدند و در یک آزمون چهار هفته ای شرکت کردند. گروه های مکمل، روزانه یک عدد کپسول امگا-3 مصرف می کردند. گروه های تمرین، سه جلسه در هفته تمرین می کردند به طوری که در هفته اول، شدت فعالیت 65 درصد ضربان قلب بیشینه و مدت آن 20 دقیقه بود، و هر هفته، شدت فعالیت 5 درصد و مدت آن 4 دقیقه افزایش می یافت. نمونه های خونی پیش و پس از دوره آزمون، جمع آوری و غلظت تری گلیسرید، کلسترول، HDL و LDL اندازه گیری شد. عملکرد استقامتی آزمودنی ها با آزمون بروس ارزیابی شد.
نتایج
در گروه های «تمرین استقامتی» و «امگا-3 و تمرین استقامتی» غلظت تری گلیسرید و کلسترول کاهش و حداکثر اکسیژن مصرفی، افزایشی معنی دار نشان دادند. غلظت HDL گروه های «امگا-3»، «تمرین استقامتی» و «امگا-3 و تمرین استقامتی» افزایش معنی دار و غلظت LDL گروه «امگا-3 و تمرین استقامتی»، کاهشی معنی دار داشت.
نتیجه گیری
استفاده تنها یا هم زمان تمرین های استقامتی و اسیدهای چرب امگا-3، موجب بهبود وضعیت چربی های خون و عملکرد استقامتی می شوند؛ ولی به ظاهر، مصرف امگا-3 همراه با تمرین های استقامتی می تواند، بر این متغیرها به طور مطلوب تر تاثیربگذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!