تاثیر عصاره ورمی کمپوست بر رشد اولیه نشاء لوبیاقرمز رقم درخشان (Phaseolus vulgaris L. cv. Light Red Kidney) در شرایط تنش شوری

پیام:
چکیده:
کود آلی ورمی کمپوست، به دلیل ساختار متخلخل، ظرفیت نگه داری آب بالا، دارا بودن موادی شبیه به هورمون ها و تنظیم کننده های رشد گیاهی و همچنین وجود مقادیر بالای عناصر غذایی ماکرو و میکرو، می تواند تاثیر تنش های مختلف را بر گیاهان کاهش دهد. این مطالعه به منظور بررسی برهم کنش سطوح مختلف عصاره آبی ورمی کمپوست و تنش شوری بر خصوصیات مورفولوژیک نشای لوبیاقرمز رقم درخشان (Phaseolus vulgaris L. cv. Light Red Kidney)انجام شد. ده سطح مختلف از عصاره ورمی کمپوست (صفر، 5/0، 1، 5/1، 2، 5/2، 5، 5/7، 10 و 100درصد) و پنج سطح شوری (0، 30، 60، 90 و120 میلی مول NaCl) به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار بررسی شد. نمونه برداری از نشاها پس از یک هفته انجام شد. نتایج نشان داد که در محیط بدون تنش، عصاره ورمی کمپوست در غلظت های 1، 2، 5/7 و 10درصد، طول و وزن خشک هیپوکوتیل و همچنین وزن خشک ریشه را به صورت معنی داری افزایش داد (p≤ 0.05)، اما تاثیر معنی داری بر قطر، سطح و مجموع طول ریشه ها نداشت. غلظت های 2 و 10درصد عصاره ورمی کمپوست در شوری 30میلی مول NaCl و عصاره 5/7درصد در شوری 90میلی مول NaCl، طول هیپوکوتیل را نسبت به شاهد (بدون ورمی کمپوست) به صورت معنی داری افزایش داد. در این آزمایش، غلظت های 2 و 5درصد عصاره ورمی کمپوست به ترتیب در شوری 30 و 120میلی مول NaCl، کاهش وزن خشک ریشه را به طور معنی داری بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!