تاثیر سم حشره کش متوکسی کلر بر تولید هورمون های گنادوتروپین در موش صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حشره کش متوکسی کلر به طور وسیع بجای DDT مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از معدود مواد شیمیایی است که از نظر سمیت بیولوژیکی مورد آزمایش قرار گرفته است. در مطالعه حاضر تاثیر احتمالی متوکسی کلر بر میزان هورمون های LH، FSH، تستوسترون و اسپرماتوژنز و نقش احتمالی آن در ناباروری جنس نر بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه ی تجربی 48 رت نژاد ویستار در شش گروه 8 تایی در قالب گروه های مورد و شاهد تحت مطالعه قرار گرفتند. به گروه های مورد غلظت های متفاوت (5، 50، 100، 500 و 1000 گرم در لیتر) از حشره کش متوکسی کلر برای هر روز تزریق شد. پس از 15 روز نمونه های خونی از تمامی گروه ها گرفته شد و میزان این هورمون ها بررسی گردید. داده ها با کمک آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و t وابسته تجزیه و تحلیل شدند و 05/0 P<از لحاظ آماری معنی دار گزارش شد.
یافته ها
تزریق غلظت های 100، 500 و 1000 گرم در لیتر متوکسی کلر باعث کاهش معنی داری در میزان FSH و تستوسترون شد ولی میزان LH تنها در گروه های 500 و 1000 گرم در لیتر متوکسی کلر کاهش معنی داری نشان داد. بررسی های بافتی نشان داد میزان تراکم سلول های اسپرم در مرکز لوله های اسپرم ساز در گروه دریافت کننده غلظت 1000 گرم در لیتر نسبت به گروه شاهد کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.
نتیجه گیری
حشره کش متوکسی کلر با کاهش دادن غلظت پلاسمایی هورمون های LH، FSH و تستوسترون، وزن بدن، وزن بیضه ها و تراکم اسپرم می تواند اختلالات جنسی در افراد مذکر ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1090909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!