آرسنیک تری اکساید با کاهش نسبت بیان Bcl-2 به Bax در سطح mRNA، باعث القای آپوپتوز در رده سلولی HL-60 می شود

چکیده:
سابقه و هدف
اثرات ضد سرطانی آرسنیک تری اکساید (As2O3) روی طیف گسترده ای از سرطان های مختلف نشان داده شده است. بیشترین کارآیی درمانی آرسنیک، در بیماران مبتلا به لوسمی پرومیلوسیتیک حاد می باشد. آرسنیک عمدتا با راه انداختن آپوپتوز در سلول های سرطانی عمل می کند. در مطالعه حاضر به منظور درک بهتر مکانیسم مولکولی القای آپوپتوز توسط As2O3، تاثیر آرسنیک تری اکساید بر روی بیان ژن های Bax و Bcl-2، تنظیم کننده های اصلی آپوپتوز و p53 بررسی شدند.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی، آزمایش رنگ سنجی MTT برای بررسی اثر As2O3 بر روی مهار رشد سلول های HL-60 استفاده شد. میزان mRNA ژن های Bax، Bcl-2 و p53 به روش Real-time PCR اندازه گیری شد. از آزمایش آماری t-student، ANOVA و نرم افزار 18 SPSS برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافته ها
As2O3 در طی 24 ساعت به صورت وابسته به دوز، رشد سلول های HL-60 را مهار می کند. از غلظت μ M 4، کاهش معناداری(3% ± 89%) در بقای سلولی مشاهده شد و مقدار IC50 حدود μ M 16 به دست آمد. هیچ بیانی از ژن P53 در سلول HL- 60 شناسایی نشد. نتایج Real-time PCR نشان داد در حالی که میزان بیان Bax mRNA در سلول های HL-60 تیمار شده به صورت معناداری تغییر نکرد، نسبت Bcl-2/Bax به صورت معنادار و وابسته به دوز کاهش یافت.
نتیجه گیری
As2O3 بخشی از فعالیت ضد توموری خود را با القای آپوپتوز و از طریق کاهش نسبت Bcl-2/Bax در رده سلولی HL-60، فاقد بیان ژن P53، اعمال می کند. برای تایید این نتایج بررسی بیشتر در سطح پروتئین لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!