نقش خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری بر نتایج دیررس حاملگی

پیام:
چکیده:
زمینه
با توجه به بروز عواقب دیررس حاملگی برای مادر و جنین و عوارض شناخته شده آن و عدم توافق نظر در مورد نقش خونریزی سه ماهه اول با شاخص های دیررس حاملگی و وجود بعضی نقایص در تحقیقات قبلی، به منظور تاثیر خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری بر بروز عوارض دیررس حاملگی بر روی مادر و جنین و مقایسه آن با گروه شاهد، این تحقیق در مراجعین به بیمارستان امام حسین (ع) در سال 90- 88 انجام پذیرفت.
روش کار
تحقیق به روش هم گروهی روی 236 بیمار با خونریزی واژینال سه ماهه اول بارداری و 944 نفر گروه کنترل (مجموعا 1180 بیمار) انجام شد. افراد دو گروه مشابه سازی شده و عوارض دیررس حاملگی در مادر شامل فشار خون حاملگی، پره اکلامپسی، دکلمان جفت، زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب و عوارض جنینی شامل وزن کم موقع تولد، اختلال رشد داخل رحمی جنین (IUGR)، آپگار دقیقه پنجم کمتر از هفت و پذیرش در NICU بررسی و با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت و در صورتی که اختلاف معنی دار بود خطر نسبی R.R این عوامل با بروز عارضه در نمونه ها تعیین و (CI) فاصله اطمینانی محاسبه شد.
یافته ها
افراد دو گروه مشابه بودند. میزان بروز پارگی کیسه آب در گروه شاهد 3.6 درصد و در گروه بیماران 27.1 درصد (p<0.001 و R.R=7.5) بود. فشار خون حاملگی به ترتیب 1.5 و 7.2 درصد (p<0.001) و وزن کم موقع تولد در گروه شاهد 6.6 درصد و در گروه بیماران 12.3 درصد بوده است (p<0.001) میزان بروز پره اکلامپسی، جفت سرراهی، زایمان به روش سزارین و زایمان زودرس در هر دو گروه مشابه بوده است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد خونریزی سه ماهه اول بارداری بر بروز عوارض دیررس حاملگی مادر و نوزاد نقش داشته و بررسی تاثیر برخی مداخلات در خانم های حامله مبتلا به خونریزی سه ماهه اول در پیشگیری و کاهش عوارض دیررس آن را توصیه می نمائیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1092816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!