لکنت و رسش مغزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاکنون یافته های متعددی دال بر وجود نقایص متعدد در جنبه های زبانی، پردازش شنیداری و حرکتی گفتار در افراد مبتلا به لکنت گزارش شده است. تنوع این آسیب ها امکان گزینش فرضیه مطلوب جهت توجیه لکنت را با دشواری مواجه می سازد، اما به نظر می رسد که با مطرح شدن فرضیه رسش مغزی که به تازگی بر اساس یافته های الکتروآنسفالوگرافیک پیشنهاد شده است، بتوان تنوع موجود در نشانه های مشاهده شده را توجیه کرد.
مواد و روش ها
این مقاله مروری نقلی بوده و تلاشی جهت توجیه یافته های متعدد مرتبط با لکنت در قالب فرضیه کندی رسش مغزی است. جهت نگارش این مقاله، از منابع دست اول و دست دوم با توجه به واژگان کلیدی «نوروفیزیولوژی لکنت» و «نظریه رسش مغزی» استفاده شد. جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، Science direct، Proquest، موتور جستجوگر scholar Google و بازه زمانی سال 1990 تا 2012 و منابع کتابخانه ای صورت گرفت.
نتایج
پس از جستجو، مقالات مربوط به لکنت نوروژنیک، سایکوژنیک و موارد مشابه از مطالعه خارج شدند. در نهایت تعداد 32 مقاله و 3 کتاب انتخاب گردید. انتخاب بر اساس ارتباط موضوعی (لکنت رشدی) و حداقل 10 برای مقالات منتشر شده از سال 1990 تا 1999 و حداقل 2 ارجاع برای مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2010 تا 2012 صورت گرفت. 3 مورد از مقالات به صورت چکیده استفاده شد.
یافته ها
در این مقاله ضمن تاکید بر الگوی بهبودی خودبخودی در لکنت، شواهد ناهمگرا در حمایت از فرضیه رسش مغزی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از نقص در پردازش های زبانی، شنیداری و حرکتی در این اختلال می باشد. بهبودی خودبخودی به عنوان شاخصی از رسش مغزی مورد بحث قرار گرفت.
نتیجه گیری
تنوع آسیب ها در لکنت می تواند ناشی از کندی رسش سیستم زبانی- حرکتی باشد. به نظر می رسد این کندی رسش مغزی سبب آشفتگی در برتری طرفی پردازش های زبانی- حرکتی در افراد مبتلا به لکنت می گردد. بررسی این فرضیه با روش هایی که می توانند رسش عصبی را چه به طور کلی و چه انتخابی افزایش دهند، مورد محک قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
744
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!