جداسازی و شناسایی یک سویه باکتری شیمیولیتواتوتروف اختیاری اکسیدکننده آهن و گوگرد از چشمه های اردبیل

پیام:
چکیده:
مقدمه
استخراج فلزات از معادن سولفیدی با استفاده از روش های رایج فیزیکی شیمیایی، علاوه بر آسیب به محیط زیست، بسیار هزینه بر است. کاربرد عناصر زیستی موجود در طبیعت، نظیر باکتری ها، در حذف گوگرد از سنگ های معدنی و استخلاص کم هزینه تر فلزات، سال هاست با عنوان فرآیند فروشویی زیستی مورد توجه محققان قرار گرفته است.
مواد و روش ها
برای انجام این تحقیق، نمونه برداری از چشمه های اسیدی آب معدنی استان اردبیل انجام شد. نمونه ها در محیط حاوی عناصر گوگردی و آهن دار غنی شدند و باکتری ها پس از کشت های متوالی در محیط جامد خالص سازی شدند. برای شناسایی باکتری جداسازی شده از روش های رایج ریخت شناسی، فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و روش فیلوژنتیکی 16S rDNA استفاده شد.
نتایج
طبق بررسی های انجام شده، باکتری جداشده، یک باسیل گرم مثبت اسپوردار با دمای بهینه رشد 25 درجه سانتیگراد و اسیدیته بهینه 4 است و طبق تحلیل فیلوژنتیکی، یک سویه جدید از باکتری Bacillus firmus با 99 درصد تشابه بوده است که قادر به اکسیداسیون ترکیبات گوناگون گوگردی (نظیر: تیوسولفات پنج درصد، گوگرد عنصری سه درصد، سولفیت سدیم سه درصد) و آهن دار (پیریت 3 درصد، پیروتیت 3 درصد، سولفات آهنII 5/4 درصد و پودر آهن 2 درصد) است. همچنین، این باکتری مس نامحلول سنگ معدن سرچشمه (5 درصد) را به سولفات مس تبدیل می کند و رنگ محیط را به آبی مایل به سبز تغییر می دهد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به دما و اسیدیته بهینه، و فعالیت های اکسیداسیون گوگرد و آهن این باکتری، می توان از آن در حضور باکتری های لیتوتروف دیگر به شکل مجموعه ای (کنسرسیوم) در فرآیند های فروشویی زیستی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!