قابلیت داروی گیاهی نپتامنتوئیدس (اسطوخودوس) در جلوگیری از آسیب نورون های حرکتی نخاعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که مرگ سلولی برنامه ریزی شده (آپوپتوز) در بسیاری از بیماری های نورودژنراتیو دخیل می باشد، کنترل آن می تواند به عنوان یک روش محافظت عصبی بالقوه مطرح باشد. با توجه به تایید اثر محافظت عصبی داروی گیاهی نپتا منتوئیدس (اسطوخودوس) بر مرگ برنامه ریزی شده ناشی از آکسوتومی در نورون های حرکتی نخاعی، بر آن شدیم تا قابلیت پیش درمانی (پروفیلاکسی) آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
روش
در مطالعه حاضر عصب سیاتیک سمت راست 20 نوزاد دو روزه موش صحرایی (1 گروه شاهد و 3 گروه آزمایشی) قطع گردید. گروه های آزمایشی از 24 ساعت قبل از آکسوتومی دوزهای مختلف عصاره اسطوخودوس و گروه شاهد، حجم برابر از محلول سرم فیزیولوژی را به شکل داخل صفاقی و برای 3 روز متوالی دریافت کردند. در پایان پس از قطع عصب سیاتیک راست، در شاخ قدامی، سگمان های نخاعی مربوطه نورون های حرکتی و نورون های آپوپتوتیک شمرده شد. در همه نمونه ها نیمه چپ نخاع به عنوان کنترل داخلی در نظر گرفته شد.
یافته ها
قطع عصب سیاتیک در همه گروه ها موجب مرگ برنامه ریزی شده و کاهش معنادار نورون های حرکتی شد. هرچند بر اساس مطالعه قبلی تجویز دوزهای 500 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم اسطوخودوس از روز قطع عصب، به شکل معناداری از مرگ برنامه ریزی شده جلوگیری کرد، ولی تجویز دارو از 24 ساعت قبل از آکسوتومی باعث افزایش اثر محافظت عصبی نشد.
نتیجه گیری
اثر محافظت عصبی اسطوخودوس بر نورون های حرکتی آکسوتومی شده فاقد قابلیت پیش درمانی است و تجویز آن قبل از آسیب عصبی موجب افزایش تاثیر محافظت عصبی نمی شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!