سیگنال تحلیلی و مشتق های میدان پتانسیل از مرتبه کسری (کاربرد در تفسیر و پردازش)

پیام:
چکیده:

مشتق های افقی و قائم میدان معمولا در تعیین لبه ها و مرزهای توده های گرانی و مغناطیسی و همچنین درحکم ابزاری مهم در روش های تفسیر و پردازش داده های گرانی و مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند. به طورکلی مشتق های میدان پتانسیل به دو گروه مشتق های افقی و قائم تقسیم می شوند. مشتق های میدان را می توان به دو روش اندازه گیری مستقیم (هنگام برداشت داده ها) و محاسبه با استفاده از روش های ریاضی به دست آورد. مشتق های میدان فیلترهای بالاگذر (High pass filter) هستند و موجب تقویت دامنه نوفه ها (noise) و بی هنجاری های سطحی می شوند و با افزایش مرتبه مشتق گیری دامنه این طول موج های کوتاه با شدت بیشتری تقویت می شوند، بنابراین مشتق های مرتبه بالا کاربرد چندانی ندارند. بااین حال به جای مشتق های مرتبه بالا می توان از مشتق های مرتبه کسری (fractional order derivative) میدان استفاده کرد. از مشتق های افقی مرتبه کسری میدان می توان به جای انتقال به قطب (Reduction to the pole) داده ها در عرض های پایین استفاده کرد، دراین صورت مشکل ناپایداری داده ها در انتقال به قطب در عرض های پایین، برطرف می شود. در این مقاله روش های محاسبه مشتق های میدان، چگونگی تغییرات آنها با تغییر مرتبه مشتق گیری، استفاده از مشتق های کسری در روش سیگنال تحلیلی و به کارگیری مشتق های افقی مرتبه کسری به جای انتقال به قطب داده ها بررسی می شود. برای ارزیابی اثرات مشتق های مرتبه متفاوت، این روش روی داده های مصنوعی ناشی از مدل های مصنوعی گوناگون اعمال می شود. به این منظور ابتدا با استفاده از مدل سازی به روش پیشرو، برای مدل های مغناطیسی ساده از قبیل دایک نازک و استوانه افقی داده های مصنوعی تولید می شود. در مرحله بعد برای برآورد واقعی تر داده های واقعی، به داده های مصنوعی تولید شده نوفه اضافه می شود. درنهایت این روش روی داده های مغناطیسی هوابردی برداشت شده در منطقه ای واقع در کشور سوئد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تحقیقات زمین شناسی صورت گرفته، در این منطقه یک توده گرانیتی با چند شکستگی وجود دارد، که در داخل این شکستگی ها رگه هایی از دیاباز نفوذ کرده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مشتق های مرتبه کسری و همچنین مشتق های مرتبه منفی میدان را می توان درحکم ابزاری کمکی در تفسیر و پردازش داده ها مورد استفاده قرار داد. همه مراحل محاسباتی با استفاده از برنامه های رایانه ای که با استفاده از نرم افزار مت لب ازسوی نگارندگان نوشته شده است، صورت می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!