مطالعه سبک زندگی سالم در سالمندان شهر اصفهان: یک مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سبک زندگی در دوران سالمندی، با مرگ و میر و ناتوانی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های عروق کرونر، بیماری های قلبی و سرطان ها مرتبط است. بر همین اساس، این مطالعه با هدف بررسی سبک زندگی سالم در سالمندان کانون بازنشستگان شهر اصفهان انجام شد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی، 250 نفر از سالمندان عضو کانون بازنشستگان استان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات دموگرافیک، آگاهی و سبک زندگی سالم سالمندان به وسیله پرسش نامه ای دارای روایی و پایایی مورد تایید، جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 15SPSS و آزمون های Indipendent T و Dipendent Pearson استفاده شد.
یافته ها
از مجموع 250 نفر شرکت کننده در مطالعه، 140 نفر (56 درصد) آنان را مردان تشکیل می دادند. میانگین سنی سالمندان مورد مطالعه 55/3 ± 04/67 سال بود. میانگین نمره پرسش نامه سبک زندگی سالم در سالمندان 22/153 با انحراف معیار 89/14 بود. میانگین نمره سبک زندگی سالم سالمندان در دو جنس، اختلاف معنی داری نشان نداد (001/0 > P). نتایج آزمون Dipendent Pearson حاکی از وجود ارتباط معنی دار بین میانگین نمره حیطه های مختلف سبک زندگی سالم با نمره آگاهی و نمایه توده بدن بود.
نتیجه گیری
سطح تحصیلات و آگاهی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی سالم در سالمندان می باشد. به نظر می رسد که افزایش آگاهی مرتبط با سبک زندگی سالم و بیماری های مزمن در افراد سالمند، می تواند به سالمندان در درک پیامدهای بالقوه سلامت ناشی از عملکرد خود و نیز تشویق آن ها به تغییر در شیوه زندگی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 587
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!