بررسی میزان کارایی تالاب مصنوعی زیر سطحی در کاهش ازت آمونیاکی و فسفر از فاضلاب مصنوعی مشابه خانگی در مقیاس آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاب های مصنوعی شبیه سازی فرایندهای پالایش در تالاب های طبیعی می باشند که به طور موثری آلودگی های مختلف را از فاضلاب ها حذف می کنند. هدف از تحقیق حاضر، امکان سنجی استفاده از تالاب مصنوعی زیر سطحی با جریان افقی در حذف ازت آمونیاکی و فسفر از فاضلاب مصنوعی مشابه خانگی در مقیاس آزمایشگاهی بود.
روش ها
در این مطالعه، یک تالاب مصنوعی زیر سطحی با جریان افقی در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شد. زمان ماند برابر 6 روز و جریان فاضلاب به صورت ثقلی و پیوسته بود. فاضلاب مصنوعی مشابه فاضلاب خانگی به عنوان پساب ورودی استفاده گردید. نسبت COD/N/P به صورت 2/32/100 در نظرگرفته شد. مواد مورد استفاده در لایه بندی بستر شامل ذغال چوب، پوکه معدنی، شن درشت و خاک مناسب رشد گیاه بود که با توجه به مشخصات بستر شیب 2 درصد و تخلخل 40-30 درصد بود. عمق سیستم با توجه به عمق طراحی برای نی معمولی 7/0 متر انتخاب شد و میزان جریان مورد تصفیه با استفاده از فرمول Darcy برای لایه های متخلخل 50 لیتر در روز به دست آمد. دو گونه گیاهی علف دم گربه ای و نی معمولی (فراگماتیس استرالیس) در تالاب کاشته شدند. از روش های مناسب آماری و نرم افزار 12SPSS برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها
کارایی رآکتور تالاب مصنوعی زیر سطحی با استفاده از آزمون Paired t با اطمینان 95 درصد در حذف ازت آمونیاکی و فسفر به ترتیب 06/35 و 31 درصد بود. حداکثر و حداقل تغییرات کل جامدات معلق نیز به ترتیب 37 و 20 میلی گرم در لیتر به دست آمد.
نتیجه گیری
کارایی رآکتور تالاب مصنوعی زیر سطحی با بستر ذغال و پوکه معدنی با استفاده از گیاهان علف دم گربه ای و نی معمولی در حذف ازت آمونیاکی و فسفر مناسب بوده و می تواند با فراهم کردن شرایط مناسب راهبری و نگهداری به عنوان یک جایگزین دوست دار محیط زیست به جای سایر سیستم های مکانیکی تصفیه فاضلاب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
600 تا 612
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!