بررسی پیشگویی کننده های مراقبت های بهداشت دهان و دندان در مادران باردار شهر اراک بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
رعایت رفتارهای بهداشت دهان و دندان در گروه پر مخاطره مادران باردار به دلیل حفظ سلامت خود و جنین آن ها اهمیت زیادی دارد. الگوی اعتقاد بهداشتی از الگوهای روان شناسی است که تلاش می کند تا رفتارهای بهداشتی را با تمرکز بر اعتقادات و نگرش های افراد توصیف نماید. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشگویی کننده های مراقبت های بهداشت دهان و دندان در مادران باردار شهر اراک بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی تحلیلی، 340 نفر از مادران باردار شهر اراک با روش نمونه گیری تصادفی ساده از مراکز بهداشتی درمانی انتخاب شدند. مقیاس مربوط به عوامل مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، تهدید، منافع، موانع و خودکارامدی درک شده و راهنماهای عمل) و عملکرد در خصوص مراقبت های بهداشت دهان و دندان از طریق مصاحبه و مشاهده سنجیده شد. در نهایت اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از بین متغیرهای مدل اعتقاد بهداشتی، خودکارامدی و موانع درک شده بیشترین عامل پیش بینی کننده رفتار بهداشتی دهان و دندان در مادران باردار بودند. میانگین نمره عملکرد مادران در خصوص انجام مراقبت های بهداشت دهان و دندان 7/9 ± 1/43 بود. در این پژوهش بین حساسیت درک شده و عملکرد (44/0 = r)، شدت درک شده و عملکرد (51/0 = r) و خودکارامدی و عملکرد (61/0 = r) ارتباط مثبت مشاهده شد (05/0 > P). این در حالی است که بین موانع درک شده در خصوص انجام رفتارهای مراقبت بهداشت دهان و دندان و عملکرد مادران در این زمینه ارتباط معکوس مشاهده شد (65/0- =r). متغیرهای فوق 8/46 درصد از واریانس رفتارهای مراقبت بهداشت دهان و دندان را بیان نمودند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در پیشگویی اتخاذ مراقبت های بهداشت دهان و دندان در مادران باردار نشان داد. از این رو این الگو می تواند به عنوان چارچوبی جهت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت کاهش پوسیدگی دندان استفاده شود و در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و کودک کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
624 تا 634
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!