بررسی آلودگی صوتی ناشی از فرکانس های پایین صدا در یک کانال

پیام:
چکیده:
مقدمه
در قرن حاضر صدا از مهم ترین معضلات زیست محیطی جوامع صنعتی و حتی کشورهای در حال توسعه می باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در کشورهای اتحادیه اروپا حدود 40 درصد از جمعیت در معرض مواجهه با صدای ترافیک جاده ای با تراز فشار صوت معادل بیش از 55 دسی بل در طول روز می باشند.
روش ها
این مطالعه از نوع تجربی است و از نرم افزار محاسباتی مطلب (MATLAB) استفاده شد که از قویترین نرم افزارهای پردازش و تولید سیگنال می باشد. ابتدا سیگنال در فرکانس های 50 تا 500 هرتز و 1000 تا 6000 هرتز تولید شد. سپس از طریق بلندگو در طول کانالی به ابعاد دهانه 20 × 20 و طول 5/1 متر پخش شد. این سیگنال ها به ترتیب و پس از انتقال به کانال با نرخ نمونه برداری 8000 هرتز و زمان 10 ثانیه نمونه برداری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که دامنه صدای کم فرکانس در فرکانس 500 به مقدار 05/0 و در فرکانس 250 هرتز به 15/0 افزایش یافت. در فرکانس های 1000، 4000 و 6000 به ترتیب 02/0، 01/0 و 004/0 کاهش دامنه مشاهده شد. با نگاه اول به نمودارها می توان تشخیص داد که با افزایش فرکانس، دامنه کاهش می یابد. این در حالی است که دامنه فرکانسی صدای کم (Low frequency noise و یا LFN) افزایش می یابد.
نتیجه گیری
با نگاه کلی به نمودارها یا اطلاعات به دست آمده می توان استنباط نمود که بالا بودن قدرت صدای کم فرکانس در سیستم تهویه و توزیع آن از طریق کانال مسبب عوارض مشخص و جبران ناپذیر است. به هر حال می توان به صراحت موضوع تقویت صدای فرکانس پایین در کانال و سیستم تهویه را تایید نمود. فرکانس های پایین صدا در کانال توزیع می شوند و البته با افزایش طول کانال به حداکثر دامنه خود خواهند رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
765 تا 772
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!