بررسی پیشگویی کننده های مصرف سیگار براساس الگوی تصورات - تمایلات در دانش آموزان دبیرستانی شهر مراغه

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
با توجه به ترکیب جمعیتی جوان کشور ایران و شیوع مصرف سیگار در میان جوانان و اهمیت شناخت عوامل تعیین کننده و پیش بینی کننده رفتار استعمال سیگار در اتخاذ و اجرای برنامه های پیشگیرانه، این مطالعه با هدف تعیین پیش بینی کننده های مصرف سیگار براساس الگوی تصورات- تمایلات در دانش آموزان دبیرستانی شهر مراغه انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی همبستگی که به روش مقطعی انجام شد، 240 دانش آموز از طریق نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای از 2 دبیرستان پسرانه و 2 دبیرستان دخترانه شهر مراغه در تحقیق وارد شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته با روائی و پایایی قابل قبول می باشد که شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های الگوی تصورات- تمایلات بود که به صورت خودگزارشی تکمیل می گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار آماری 16 SPSS وآزمون های آماری ضریب همبستگی ونیز آنالیز رگرسیون انجام شد.
یافته ها
آزمودنی ها به ترتیب 3/77، 4/ 91، 7/80، 4/33، 4/ 41 درصد میانگین از ماکزیمم نمره سازه های قصد عدم مصرف سیگار، هنجارهای اجتماعی، نگرش، تمایلات و تصورات راکسب نمودند. میانگین نمره سازه های تمایل، نگرش منفی به سیگار و تصورات مثبت به سیگار برحسب مصرف سیگار در افراد مورد مطالعه دارای اختلاف معنادار آماری بود. قصدعدم مصرف سیگار با تمایلات و تصورات مثبت نسبت به مصرف سیگار همبستگی منفی و با هنجارهای اجتماعی نسبت به قصد عدم مصرف سیگار همبستگی مثبت داشت. همچنین یافته ها نشان دادکه متغیرتمایل بیشتر از قصد (73/1= Odd Ratio در مقابل 10/1)احتمال تجربه مصرف سیگار را افزایش می دهد.
نتیجه گیری
افراد با توجه به شرایط زندگی ومحیط اجتماعی، امکان دارد تصوراتی مثبت یا منفی از فرد سیگاری داشته باشند و این تصورات می تواند در بوجود آمدن تمایل به مصرف سیگار موثر باشند و این ضرورت مداخلات خاص که تصورات و تمایلات را مورد هدف قرار دهد را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1095868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!