بررسی مقایسه ای عملکرد حذف 2-کلروفنل و 4-کلروفنل توسط کربن فعال گرانوله و خاکستر سبوس برنج

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
آلودگی فاضلاب ها بدلیل حضور آلاینده های مختلف نظیر رنگ ها، هیدروکربن های هالوژنه، ترکیبات فنلی و غیره می باشد. خاکسترسبوس برنج یک جاذب ارزان قیمت، جدید و با تولید قابل توجه در کشور است و هدف این مطالعه مقایسه کارایی جاذب ارزان قیمت خاکستر سبوس برنج و گران قیمت کربن فعال گرانوله در حذف 2-کلروفنل و 4-کلروفنل از محیط های آبی است.
روش بررسی
آزمایشات بصورت ناپیوسته با بررسی تاثیر فاکتورهایی نظیر pH، زمان تماس، غلظت اولیه ترکیب فنلی و دوز جاذب روی جذب انجام شد. سنجش 2-کلروفنل و 4-کلروفنل توسط اسپکتروفتومتری، در طول موج های 274 و 280 نانومتر انجام گرفت. در نهایت آنالیز داده ها با استفاده از مدلهای ایزوترم و سینتیک صورت پذیرفت.
یافته ها
حذف هردو ترکیب توسط کربن فعال بیشتر بود اما خاکستر سبوس برنج هم حذف قابل قبولی نشان داد. pH بهینه حذف دو ترکیب روی خاکستر سبوس برنج 5 و کربن فعال 7 بدست آمد. جذب با افزایش غلظت آلاینده و کاهش دوز جاذب کاهش یافت. مطالعات سینتیک جذب، تبعیت از مدل شبه درجه دوم روی هردو جاذب را آشکار ساخت. داده های ایزوترم نیز نشان داد جذب این ترکیبات روی خاکستر سبوس برنج با مدل فروندلیچ و روی کربن فعال برای 2-کلروفنل با مدل لانگمویر و 4-کلروفنل با مدل فروندلیچ سازگار است.
نتیجه گیری
هر دو جاذب کربن فعال و خاکستر سبوس برنج ظرفیت جذب مناسب داشتند و می توان با بهینه سازی فاکتور های موثر بر جذب، از خاکستر سبوس برنج به عنوان جایگزینی کارامد و ارزان قیمت در حذف این ترکیبات فنلی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1095872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!