کارایی راکتورهای بیوفیلمی بستر متحرک حاوی کالدنس نوع 1 در حذف ترکیبات آلی و ازته تحت شرایط محدود اکسیژن محلول از فاضلاب

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
یکی از سیستمهای بیولوژیکی ترکیبی نوین که در تصفیه فاضلاب حاوی مواد آلی و ازت بکار برده می شود، سیستم راکتورهای بیولوژیکی با بستر متحرک (Moving Bed Biofilm Reactors - MBBR) است. در این تحقیق، این فرایند در راکتورهای بیوفیلمی با بستر متحرک حاوی آکنه های KMT (k1) در مقیاس آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این سیستم، از دو راکتور سری بصورت انوکسیک (R1) و هوازی (R2) بترتیب دارای حجم 5/3 و 10 لیتر که در دمای oC 5/28، 8- 7، pH =، mg/l 1- 5/1 DO = و نسبت برگشت داخلی Q 3 بصورت پیوسته استفاده شد. کلیه آزمایشات بر اساس کتاب ستاندارد متد انجام شد. نسبت پر شدگی راکتورهای R1 و R2 با آکنه های k1 به ترتیب 40 و 50 در صد حجمی بود. آنالیز آماری داده ها با نرم افزار spss و excel انجام شد.
یافته ها
متوسط غلظت اکسیژن محلول در راکتور هوازی در دوره بهره بردازی در دامنه mg/l 5/1-1 بود. متوسط راندمان حذف کربن آلی (SCOD) در بارگذاری های مختلف (mg/l 2000-300) بیش از 95% بود و بیشترین میزان آن در راکتور انوکسیک حذف شد. راندمان حذف نینروژن در بارگذاری های مختلف (mg -N/l 250-25) در دامنه 4/99-80 درصد متغیر بود و بیشترین راندمان حذف در بارگذاری mg/m 2. day 181/0-127/0 براساس سطح بیوفیلم در راکتور انوکسیک در حضور کربن آلی (حدود 92%) بدست آمد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان بارگذاری ترکیبات ازته، نیتریفیکاسیون افزایش یافته، اما سرعت افزایش آن در بارگذاری های بالا، کاهش یافته است. علت آن به احتمال زیاد تجمع یون نیتریت در راکتور هوازی می باشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که فرایند حذف ترکیبات آلی و ازته از فاضلاب در سیستم MBBR به روش پیش دنیتریفیکاسیون، بدون برگشت لجن و بدون استفاده از منبع کربن خارجی، در شرایط محدود اکسیژن محلول در راکتور هوازی، دارای عملکرد قابل توجهی جهت تصفیه فاضلاب های دارای مقادیر زیاد ترکیبات ازته و آلی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1095874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!